Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia Państwu korzystania z naszych stron, a także w celach statystycznych i reklamowych.
Ustawienia dotyczące zapisywania przez stronę plików cookies możecie Państwo sprawdzić i zmienić w opcjach używanej przeglądarki.

Wiem, Zamknij

 R E K L A M A
 Strona główna
 
Ustaw jako strona startowa Dodaj do ulubionych
 O nas   Reklama   Prenumerata   Baza wiedzy / Czytelnia 

Aktualny numer





Artykuł z wydania papierowego MwP 4/2007
NARZĘDZIA: Spotler w komórce
Aneta Mitko

W grudniu po raz pierwszy w Polsce pojawiły się spotlery – graficzne reklamy w telefonie komórkowym, docierające do użytkowników korzystających z usług multimedialnych na komórkę. Swoje spotlery, dostarczone przez Telecom Media, wyemitowały już m.in. HBO i Motorola.

Spotler to nie tylko nowe pojęcie, ale przede wszystkim nowe możliwości w branży reklamowej, nowy sposób dotarcia do kilkudziesięciu milionów odbiorców i potencjalnych klientów. Jak wynika z danych GUS, prawie każdy Polak ma dziś komórkę.

Pod koniec tamtego roku odnotowano w kraju 37 mln aktywnych kart SIM, co oznacza, że tylko w 2006 roku przybyło u nas 7,5 mln kolejnych kart telefonicznych (dla porównania – w roku 2005 wzrost kształtował się na poziomie 6 mln).

I biorąc nawet pod uwagę fakt, że pewien procent tych kart należy z pewnością do nieużywanych, a część abonentów ma na przykład dwa telefony, to i tak wynik jest dość imponujący. Według operatorów sieci GSM realna liczba aktywnych, unikalnych użytkowników telefonów to w Polsce ok. 30 – 33 mln.

Idealne narzędzie do komunikacji marketingowej?

Jest duża szansa na to, aby Mobile Advertising i sam spotler stał się już wkrótce jednym z najlepszych narzędzi przekazu reklamowego w rękach marketerów. Na rewolucyjność tej metody komunikacji oraz na jej potencjał składa się kilka istotnych czynników:

  • telefon to medium o dużym zasięgu, które odbiorca zawsze ma przy sobie,
  • nowoczesne możliwości technologiczne pozwalają uatrakcyjnić przekaz,
  • użytkownicy komórek otwarci są na wszelkie nowinki,
  • można precyzyjnie zdefiniować grupę targetową,
  •  a także dokładnie zmierzyć efekty mobilnej kampanii reklamowej.

Spotler jako kreacja wizerunkowa

Reklama tego typu wyświetla się jako statyczna lub animowana grafika na ekranie telefonu użytkownika przez minimum 5 sekund. Jej format zależy od wielkości wyświetlacza telefonu. Odbiorcy serwowany jest taki plik, który w danym modelu telefonu wygląda najkorzystniej. Ze względu na niewielką szybkość transferu danych, grafika nie może być zbyt ciężka – to w zasadzie jedyny minus takiej formy reklamowej.

Prosprzedażowy spotler interaktywny

Nieco bardziej zaawansowana forma reklamy mobilnej, szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy zainteresowani są pozyskiwaniem bezpośrednich kontaktów z konsumentami i sprzedażą swoich produktów lub usług. Reklama tego rodzaju składa się z trzech elementów: grafiki, krótkiego tekstu reklamowego oraz elementu „opt-in”, dzięki któremu pozyskuje się zgodę użytkownika telefonu na kontakt z nim. Spotler Interactive pełni więc zarówno rolę wizerunkową, jak i sprzedażową (gromadząc stosowne zgody).

Spotler i… krok dalej w stronę użytkownika

Jeszcze bardziej rozbudowana forma Mobile Advertising (z przekierowaniem do mikrostrony zawierającej dodatkowy przekaz reklamowy) zakłada, że po pierwszym kontakcie użytkownika z graficzną reklamą otrzymuje on prezent w postaci darmowego gadżetu na telefon. Prezent powiązany jest oczywiście z dodatkowymi informacjami o promowanym produkcie lub usłudze.

Korzyści wynikające z zastosowania takiego rodzaju reklamy są oczywiste: wzmocnienie wizerunku i świadomości marki u odbiorcy poprzez odpowiednio zaprojektowany element graficzny, pozyskanie pozytywnego nastawienia do marki dzięki wartości dodanej (mobilny gadżet) dla użytkownika telefonu, możliwość naturalnego przekierowania odbiorcy do dodatkowych informacji o reklamowanym produkcie lub usłudze, a także umieszczenia numeru kontaktowego z infolinią.

Oto, jak można wykorzystać gry mobilne do promocji swojej marki…

  • Możliwość umieszczenia logo, zmiany kolorystyki, zmiany wyglądu postaci, umieszczenie produktów w grze
  • Możliwość umieszczenia logo w menu gry
  • Możliwość zmiany koloru czcionki menu
  • Możliwość wstawienia elementów graficznych w całej aplikacji, zmiana tytułu aplikacji, np. „Coca-Cola” Darts
  • Możliwość zmiany koloru tła oraz wstawienia elementów graficznych w menu
  • Możliwość wstawienia logo w grze

I jeszcze advergaming

To dynamicznie rozwijający się element marketingu mobilnego, który zyskuje na popularności wśród marketerów praktycznie każdej branży. Dzięki długiemu i intensywnemu kontaktowi użytkownika z grą oraz możliwości wszczepienia przekazu promocyjnego w sposób naturalny i nieinwazyjny, advergaming jest doskonałym narzędziem do budowania świadomości marki w grupie młodych ludzi, chętnie korzystających z rozrywki i pozytywnie nastawionych do życia.

35 proc. graczy uważa, że reklamy umieszczone w grach pomagają im w podejmowaniu decyzji zakupowych, a połowa nałogowych graczy wręcz lubi pojawiające się w grze reklamy prawdziwych produktów (Nielsen Entertainment 2004). Inne badania wykazują, że wystarczy zaledwie 35 minut gry, aby znacznie zwiększyć nie tylko świadomość, ale i chęć zakupu danej marki, a ponieważ średni wiek graczy jest obecnie wyższy niż kiedyś (29 lat wg Horizon Media), trafiamy w ten sposób do jednej z najbardziej atrakcyjnych grup docelowych. Gry Java napisane w technologii będącej standardem w telefonach komórkowych należą do najchętniej pobieranych na komórkę produktów. Podobnie jak na rynku PC, dostępne są właściwie wszystkie kategorie gatunkowe gier: przygodówki, wyścigi, strategie, gry logiczne etc. Dzięki zastosowaniu advergamingu oferuje się użytkownikowi wartość dodaną, wzmacniając w ten sposób atrakcyjność produktu odstawowego.

Co sprawdza się najlepiej w m-marketingu z wykorzystaniem gier? Okazuje się, że największą popularnością wśród użytkowników w Polsce cieszą się kolejno: gry przygodowe, wyścigi, gry o tematyce sportowej (głównie związane z piłką nożną) oraz gry akcji. W przeciwieństwie na przykład do Amerykanów, nie pociągają nas za bardzo gry hazardowe na komórkę, które w USA stanowią jedną z ulubionych rozrywek. W przyszłości trendy tematyczne na naszym rynku pewnie się utrzymają, pojawią się natomiast nowe możliwości technologiczne w telefonii, a co za tym idzie – także nowe pomysły w dziedzinie reklamy mobilnej. Przede wszystkim, w miarę powiększania się bazy telefonów najnowszej generacji, będziemy mieli wkrótce do czynienia z grami 3D, co oznacza duży skok jakościowy w porównaniu z możliwościami graficznymi gier 2D. Poza tym pojawią się gry typu multiplayer, które – podobnie jak w grach na PC – pozwalają na udział większej liczby osób w jednej rozgrywce.

W kampaniach reklamowych prowadzonych wśród użytkowników nowoczesnych telefonów komórkowych, a także innych urządzeń mobilnych, wykorzystuje się obecnie gry Java, animacje, kolorowe tapety, real tones, clipy wideo i inne nowoczesne multimedia. Stanowią one dla odbiorcy istotną wartość i są pozytywnie odbierane, co przekłada się także na dobre skojarzenia z promowaną w ten sposób marką. Dzięki temu przekaz marketingowy zostaje lepiej utrwalony.

Może, więc warto poeksperymentować i przekonać się na własnej marce?

Aneta Mitko, konsultantka ds. internetu, specjalista PR i copywriter, Bluerank. a.mitko@bluerank.pl

Więcej o reklamie mobilnej i produktach multimedialnych na telefony komórkowe na www.telecommedia.pl W tekście wykorzystano dane udostępnione przez Agencję Mobile Marketing 2.0 – Telecom Media




 Zobacz też:
ANALIZY: Więź klienta z luksusową marką 
RYNEK: Na drogie leczenie – marketing? 


 góra | strona główna  

     

 
 Wydanictwo Marketing w Praktyce

 Design by sympatico
 BS4 CRM