Start CZYTELNIA ekspert radzi Kampania za 1100 zł brutto
Drukuj

Kampania za 1100 zł brutto

Robert Ziółkowski, Daniel Biegaj

ilustracja do artykułu z miesięcznika Marketing w Praktyce

Case study

 

Głównym celem kampanii było znalezienie nowych pracowników do działu kreatywnego agencji digitalowej. Osób, które swobodnie i aktywnie funkcjonują w mediach społecznościowych – zwłaszcza w obszarze nowych platform. Poszukiwaliśmy prawdziwych „digital natives” – ludzi pomysłowych, rozumiejących cyfrowe media i potrafiących dostrzec w nich potencjał marketingowy. Rekrutacje, które prowadziliśmy standardowymi technikami – nie przynosiły satysfakcjonujących efektów.

 

W ostatnich latach coraz częściej byliśmy świadkami prowadzenia rekrutacji w kreatywny oraz nieszablonowy sposób. Poszczególne marki wykorzystywały różnorodne quizy, grywalizacje i kanały social media. Nam również zależało na tym, aby do kwestii poszukiwania nowych pracowników podejść w sposób kreatywny oraz innowacyjny. Wybraliśmy Snapchata, ponieważ w chwili obecnej aplikacja zgromadziła już 2 miliony użytkowników na terenie kraju. Jednocześnie jest on najczęściej wykorzystywany przez osoby w wieku 13-34 lata. Zależało nam również na dotarciu do kandydatów, którzy w życiu codziennym chętnie działają w obrębie różnorodnych kanałów SM. Dzięki temu trafiliśmy na ludzi rozumiejących praktykę działania w mediach społecznościowych.

Najważniejsze cele kampanii na Snapchacie

  • ▶ rekrutacja pracowników do działu kreatywnego – aktywnych użytkowników rozumiejących specyfikę nowego medium, jakim jest Snapchat
  • ▶ zwiększenie liczby followersów snapchatowego profilu agencji
  • ▶ włączenie akcji do zintegrowanej strategii employer branding agencji
  • ▶ zrealizowanie akcji, która stanowić będzie benchmark prezentujący obecnym i potencjalnym klientom naszą umiejętność kreatywnego wykorzystania Snapchata.

Poszukiwani kreatywni digital natives

Kogo chcieliśmy pozyskać? Osoby o jasnych, otwartych umysłach, rozumiejący specyfikę social mediów. Sprawnie poruszający się w obszarze nowych platform społecznościowych takich jak Snapchat i potrafiący wykorzystać ich potencjał do celów marketingowych. Głównie osoby młode, ale posiadające doświadczenie w branży. Ludzie, którzy dbają o swój rozwój zawodowy i podążają zgodnie z najnowszymi trendami.

Dlaczego Snapchat?

Bo spośród wcześniej napływających do działu HR aplikacji trudno było nam wyłonić kandydatów mogących pochwalić się realnymi kompetencjami w obszarze mediów społecznościowych. Dlatego właśnie zdecydowaliśmy się na rekrutację przez Snapchata i dotarcie do natywnych użytkowników tej rosnącej w siłę platformy.

W naszej kampanii wykorzystaliśmy technologię snapkodów – dobrze znaną użytkownikom Snapchata. Umiejętność rozpoznania tego charakterystycznego kodu i przypisanie go do serwisu miały być pierwszym filtrem odsiewającym kandydatów niespełniających wymagań rekrutacji.

Wlepki w całym mieście

W pierwszym etapie kampanii realizowanym w miejscu, gdzie warszawska ulica Tamka krzyżuje się z Dobrą, na słupie reklamowym zamieszczony został przykuwający uwagę plakat rekrutacyjny z prostą instrukcją: „PRACA! Jesteś kreatywny? Zgłoś się po zadanie”. Plakat zawierał wyżej wspomniany snapchatowy kod, który po zeskanowaniu odsyłał do profilu agencji, gdzie kandydaci zapoznać mogli się z zadaniem rekrutacyjnym. Co 24 godziny odświeżaliśmy komunikat zachęcający do udziału w rekrutacji. Osoby zainteresowane otrzymywały proste zadanie polegające na opracowaniu kreatywnej akcji na Snapchacie dla jednego z klientów agencji i opowiedzenie o nim za pomocą kilku snapów.

Akcja miała swoją drugą odsłonę. Przygotowaliśmy kolejne kreacje zawierające snapkod i krótki tekst, które umieściliśmy na nietypowych formatach, m.in. wlepkach czy plakatach. Obkleiliśmy nimi dosłownie całą Warszawę – modne klubokawiarnie, ulice, bary – miejsca skupiające naszą grupę docelową, takie jak: Francuska 30, Kawiarnia Fawory, Blok Bar, LAB the live act bar, Hummus Bar, Plan B, Klubojadalnia Eufemia, Przystanek Winny, Nowa Jerozolima – słowem wszystkie miejsca, w których wypoczywają młodzi i kreatywni digital natives. Zależało nam na tym, aby zaskoczyć potencjalnych kandydatów. Wyszliśmy z założenia, że wlepki powinny pojawić się w miejscach, które nie są kojarzone z poszukiwaniem pracy oraz życiem zawodowym. Liczyliśmy na spontaniczne reakcje i wejście w dalszą interakcję.

Ponadto wypuściliśmy „w miasto” czterech pracowników agencji ubranych w specjalne koszulki z nadrukiem umożliwiającym zeskanowanie snapkodu.

Z naszym komunikatem byliśmy obecni także w warszawskim metrze. Także na ekranach wewnątrz wagonów wyświetlana była grafika zachęcająca do zeskanowania snapkodu i wzięcia udziału w rekrutacji.

Akcja marketingowa za 1100 zł brutto

Z myślą o potencjalnych kandydatach przygotowywaliśmy codziennie specjalne, dedykowane materiały opowiadające o życiu agencji, które udostępniliśmy w MyStory. Snapy prezentowały momenty z życia agencji – jak pracujemy, jak kręcimy wideo, jak robimy sesje zdjęciowe i inne nasze produkcje. Nie zapomnieliśmy o naszych środowych wspólnych obiadach (#SociaLunch), a także pokazaniu tego, jak spędzamy razem czas afterhours itp.

Istotnym elementem było również wykazanie, że innowacyjna i skuteczna akcja nie wymaga dużego nakładu finansowego. Odpowiednia logistyka oraz dobór narzędzi pozwoliły na realizację koncepcji niskobudżetowej. Całą akcję udało nam się zrealizować ponosząc koszty o łącznej wysokości 1100 zł brutto.

Co osiągnęliśmy

  • ▶ Ponad 100 zapytań o zadanie rekrutacyjne
  • ▶ W odpowiedzi na zadanie: 20 pomysłów kreatywnych przesłanych w formie snapów
  • ▶ Ponad 100 nowych followersów naszego snapczatowego profilu
  • ▶ 4 ciekawe spotkania z kandydatami
  • ▶ Niskobudżetowe, partyzanckie, a przede wszystkim precyzyjne dotarcie do prawdziwych digital natives.
 
 

Robert Ziółkowski, creative content director, Fenomem

Daniel Biegaj, business development director, Fenomem

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia Państwu korzystania z naszych stron, a także w celach statystycznych i reklamowych.
Ustawienia dotyczące zapisywania przez stronę plików cookies możecie Państwo sprawdzić i zmienić w ustawieniach używanej przeglądarki.

Wiem, Zamknij