Start CZYTELNIA strategia marketingowa Z piekarnikiem przez sieć
Drukuj

Marketing w Praktyce

Z piekarnikiem przez sieć

Sylwester Wrona

 
 

Przemyślane i sprytne łączenie działań marketingowych przy wykorzystaniu różnych kanałów pozwala nam na skuteczne dotarcie do przyszłych klientów.

Jak dotrzeć skutecznie do jak największej rzeszy odbiorców i przy tym jak najmniej za to zapłacić? Takie pytanie stawia sobie każdy, kto uprawia marketing w internecie.

Należy pamiętać, że blisko 16 mln użytkowników sieci to bardzo zróżnicowana grupa, która ma odmienne potrzeby i przyzwyczajenia. Dlatego jak najbardziej pożądana jest dywersyfikacja i komplementarność działań.

Wyszukiwarki i CPC – jak skutecznie je łączyć?

Nieodzowną aktywnością marketingową w internecie jest skuteczna promocja w przestrzeni wyszukiwarek. Z danych wynika, że aż 92 proc. użytkowników wybiera dane organiczne, a nie oznaczone linki sponsorowane. W pozycjonowaniu tak naprawdę liczy się pierwsza dziesiątka, ze wskazaniem na pierwszą trójkę. Niestety, znalezienie się – w reakcji na najbardziej popularne frazy – na eksponowanych pozycjach jest bardzo trudne i kosztowne, a do tego czasochłonne. Ze względu na bardzo dużą konkurencję w niektórych branżach stosuje się różne strategie pozycjonowania, np. na frazy ogólne lub tylko na frazy, które przynoszą największe dochody, czy też wiele fraz rzadziej wyszukiwanych, a przez to mniej konkurencyjnych. Strategię SEO dostosowuje się do modelu działalności, branży, a także do innych planów marketingowych. Dodatkowo obecnie istnieją możliwości pozycjonowania różnych treści: plików wideo, zdjęć czy map.

Załóżmy, że producent piekarników specjalizuje się w piekarnikach z pyrolizą i pozycjonuje swoją stronę na frazy szczegółowe. W jednym miesiącu przygotowuje jednak promocję cenową i uruchamia wtedy kampanię na płatnych linkach sponsorowanych Google Adwords na frazy ogólne, które pozwolą mu na rozszerzenie zasięgu promocji. Oczywiście strategie mogą być różne (m.in. pozycjonowanie na frazy ogólne, a CPC na szczegółowe), ale najważniejsze jest to, aby takie rzeczy wcześniej zaplanować i działania uzupełniać, a nie dublować.

Idea na pierwszym planie

Obecnie obserwujemy w działaniach marketingowych tendencję do coraz większej interakcji z użytkownikiem. Niemalże wszystkie marki nie tylko mają swoje profile na portalach społecznościowych, ale aktywnie na nich działają. Organizują konkursy z nagrodami i wokół nich budują społeczności. Popularną formą przyciągnięcia i zaangażowania klienta jest zamieszczanie coraz to nowszych i ciekawszych aplikacji. Od programików pozwalających na dobór koloru ścian czy farby do włosów, poprzez aplikacje konkursowe imitujące testowanie sprzętu, aż po coraz popularniejsze gry czy aplikacje Augmented Reality.

W takich przypadkach, gdzie głównym, uwypuklonym przekazem nie jest produkt ani marka, tylko inne idee czy aktywności, zastosowanie do promocji reklam tekstowych Google Adwords daje różne możliwości. W przypadku linków sponsorowanych możemy okresowo całkowicie zmieniać promowane frazy. Przykładowo, serwis producenta suszarek do bielizny stale pozycjonowany jest na frazy dotyczące wyposażenia domu, AGD, suszenie itp. Ten producent decyduje się na konkurs związany z modą, polegający na prezentowaniu własnych stylizacji przez internautki. Nie musi on rezygnować ze swojej stałej strategii, a tylko dodatkowo komunikować ten konkurs na frazy związane z modą, oczywiście nie pomijając stron produktowych.

Konkursy oraz inne aktywności angażujące użytkowników (aplikacje, testery) odbywają się zarówno na stronach głównych danej marki, na dedykowanych landing page’ach czy na Facebooku. Dla tego typu interaktywnych akcji często stosowaną i skuteczną promocją są reklamy graficzno-tekstowe na Facebooku.

Naturalne i bardzo często stosowane jest łączenie kampanii w wyszukiwarkach i kampanii displayowych na serwisach internetowych. Taką kompilacją są reklamy graficzne Google Adwords, które mogą być emitowane zarówno na słowa kluczowe, jak i na konkretne strony dopasowane treściowo. Możliwości marketingowych w wyszukiwarkach oczywiście jest jeszcze więcej i wciąż pojawiają się nowe – to trzeba śledzić na bieżąco.

Morze możliwości – co wybrać?

Perspektywy reklamowe w internecie na wyszukiwarkach się nie kończą, a wręcz dopiero zaczynają. Tysiące witryn, serwisów i sieci reklamowych dają bardzo szerokie możliwości, które niestety często przyprawiają marketerów o ból głowy.

Idąc tym tropem, przypomnijmy sobie różne przyzwyczajenia i preferencje pojedynczych internautów. Na pewno część z nich, urządzając swoje nowe mieszkanie, szukać będzie informacji o przywoływanym już piekarniku w wyszukiwarkach i tam napotka dobrze wypozycjonowaną stronę producenta bądź (po innym sformułowaniu frazy) natrafi na link sponsorowany Google Adwords.

Inni użytkownicy mają jednak w zwyczaju korzystanie z porównywarek, gdzie mogą od razu znaleźć opisy produktów, ceny, a nawet miejsca, w których mogą natychmiast dokonać zakupu. W takim wypadku producent powinien zadbać o widoczność swojego brandu i produktów w porównywarkach. Tutaj też oczywiście możliwości jest wiele. Może być to pozycjonowanie produktów, ich polecanie czy znakowanie, mogą to być również wizerunkowe formy banerowe zarówno na kategoriach tematycznych, jak i na stronie głównej. Co istotne, na naszą reklamę może natrafić również użytkownik, który rozpoczynał poszukiwania od wyszukiwarki i dopiero za jej pośrednictwem trafił do porównywarki.

Poprzez polecenie w kierunku odbiorcy

Rozważmy teraz kolejne możliwe zachowania internauty, który będzie zainteresowany zakupem nowego piekarnika. Może być on zwolennikiem polecania i informacji poszukuje u innych użytkowników. Doskonałym miejscem do zdobywania takich informacji, jak i do nakierowania użytkownika na konkretne produkty są fora internetowe czy blogi tematyczne. Podstawową sprawą jest tutaj, aby nie robić tego nachalnie i nie spamować. Są przecież etyczne formy zaznaczenia obecności marki w takich miejscach.

Planując aktywności reklamowe, trzeba brać pod uwagę czas podejmowania decyzji zakupowych przy konkretnym produkcie. Wracając do piekarnika, możemy stwierdzić, że tutaj decyzja może być podejmowana na długo przed zakupem. Każdy z produktów ma często swoją specyfikę techniczną, inny rozmiar czy wygląd. W przypadku sprzętów do zabudowy na takie szczegóły warto jest zwracać uwagę już na etapie projektowania wymarzonej kuchni. W takim wypadku zabiegiem skutecznym jest ekspozycja towarów w miejscu szukania inspiracji aranżacyjnych.

Wszelkie serwisy branżowe, w tym przypadku wnętrzarskie czy aranżacyjne, oferują bardzo zróżnicowane formy aktywności. Od wszelkiego rodzaju form banerowych, przez artykuły sponsorowane, mailingi czy specjalne zakładki aranżacyjne, aż po zakładki dedykowane jednej marce. W wielu przypadkach zaistnienie na takich serwisach, a co za tym idzie w umysłach ich użytkowników, jest kluczowe przy podejmowaniu ostatecznej decyzji o zakupie konkretnego produktu.

Powiązanie tematyczne stron z produktami, które na nich promujemy, jest zabiegiem powszechnie stosowanym. Od działań w wyszukiwarkach, sieciach kontekstowych czy emisji reklam na pakietach tematycznych poczynając, aż po targetowanie behawioralne. W niektórych przypadkach warto też wykorzystywać strony pośrednio powiązane tematycznie, np. przy promocji piekarników zainteresować różnymi rozwiązaniami miłośników gotowania i pieczenia na serwisach kulinarnych.

Synergia narzędzi – skuteczność do kwadratu

Najważniejsze, aby działania reklamowe w sieci wpisywały się w obraną strategię mediową, a wybrane aktywności realizowały jak najpełniej zakładane cele. Konieczne jest jednak stałe monitorowanie trendów i możliwości, gdyż wszystko jest bardzo dynamiczne. Obecna sytuacja, kiedy Google próbuje konkurować z coraz bardziej ekspansywnym reklamowo Facebookiem, kiedy kwestią czasu są następne zmiany algorytmu w wyszukiwarce i nie wiadomo, na ile zostanie zmieniona mechanika wyszukiwania wartościowych treści, trzymanie ręki na pulsie jest tym bardziej istotne.

Na pewno przemyślane i sprytne łączenie działań marketingowych przy wykorzystaniu różnych kanałów pozwala nam na skuteczne dotarcie do przyszłych klientów. Warto rozważać działania skorelowane ze sobą, których efekt będzie kilkukrotnie lepszy niż w przypadku zdecydowania się na korzystanie z form promocyjnych rozdzielnie, bez zadbania o synergię między nimi.

strategia marketingowa

 
 
 

Sylwester Wrona, media manager w Traffic More.
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia Państwu korzystania z naszych stron, a także w celach statystycznych i reklamowych.
Ustawienia dotyczące zapisywania przez stronę plików cookies możecie Państwo sprawdzić i zmienić w ustawieniach używanej przeglądarki.

Wiem, Zamknij