Branch Brothers/Kolporter. Design thinking na salonach (prasowych)
Bartłomiej Dudka
Marketing w Praktyce nr 5 / 2016 / Case study / artykuł z wydania drukowanego
Ciepłe przekąski, słodkie wypieki i aromatyczna kawa – to najważniejsze elementy oferty Top Presso, specjalnej strefy gastronomicznej, którą Kolporter od ubiegłego roku wprowadził w części nowo otwieranych saloników prasowych. Projekt realizowany jest w oparciu o zasady design thinking i customer experience.
Coraz częściej uwidacznia się trend dbania o dobre doświadczenia klienta w miejscu sprzedaży. Customer experience obejmujący wszelkie wrażenia, emocje i spostrzeżenia konsumenta związane z procesem zakupowym ma dziś ogromny wpływ na to, czy klient zechce ponownie skorzystać z usług danego sklepu w przyszłości.
Kolporter, jeden z naszych największych dystrybutorów prasy, we współpracy ze specjalistami od visual merchandisingu z Branch Brothers, opracował nowy koncept salonów prasowych uzupełnionych o specjalną strefę gastronomiczną – Top Presso. Podstawą tego rozwiązania były własne doświadczenia firmy oraz wnioski z obserwacji podobnych rozwiązań w innych sieciach, które potwierdziły, że jest to format atrakcyjny dla klientów, szczególnie w miejscach o natężonym ruchu pieszych.
Prasa i design thinking
Głównym celem projektu było stworzenie takiego miejsca, w którym strefa gastronomiczna (nowość w ofercie sieci Kolportera) stanie się naturalnym otoczeniem dla punktu sprzedaży prasy.
Punktem wyjścia do działania były potrzeby klientów. Używając narzędzi i metod design thinking specjaliści z Branch Brothers opracowali sylwetkę persony, a następnie przeanalizowali możliwe scenariusze jej wizyty w salonach Kolportera ze szczególnym uwzględnieniem „touch points” z marką na ścieżce zakupowej klienta.
– Szczegółowe przygotowanie podstawowych elementów projektu zajęło relatywnie najwięcej czasu, ale pozwoliło na sprawne i szybkie opracowanie samej koncepcji architektonicznej lokalu, która powstała w niespełna tydzień. W ciągu kolejnych dwóch tygodni mieliśmy czas na poprawki i udoskonalenie detali – tłumaczy proces powstawania projektu Bartłomiej Dudka z Branch Brothers (Upright Group). – Wyzwaniem było stworzenie rozwiązania, które pozwoli jak najlepiej odpowiedzieć na oczekiwania klientów, a jednocześnie zajmie jak najmniejszą ilość powierzchni.
Do przeczytania i przekąszenia
Finalny efekt to przyjazna dla klientów strefa Top Presso, która zaciekawia nowoczesnym designem, ciekawym oświetleniem i przyjemną dla oka kolorystyką. Przestrzeń sprzedażowa jest w niej większa niż w przeciętnym saloniku prasowym, co umożliwia wygodne zrobienie zakupów. W części gastronomicznej odwiedzający mogą wygodnie odpocząć, przejrzeć gazetę i wypić dobrej jakości kawę. Saloniki Kolportera ze strefą Top Presso oferują również wybór przekąsek na ciepło i na zimno.
Hasło przewodnie dla strefy Top Presso brzmi: „Twoja przerwa, Twój przystanek”. Wybrana kolorystyka wnętrza realizuję tę obietnicę, łącząc antracytowe meble z akcentami w kolorach charakterystycznych dla logo Kolportera: czerwonym i żółtym. Dodatki w kolorze patynowanego drewna nadają salonikowi przytulny charakter. Koncept dedykowany jest placówkom znajdującym się w lokalizacjach o dużym natężeniu przechodniów: stacjach metra, dworcach, lotniskach, szpitalach czy biurowcach.
Top Presso na stacjach metra
Projekt strefy gastronomicznej Top Presso w salonach prasowych Kolportera jest nadal w fazie testów. Pierwsze saloniki z nowa ofertą otwarto w Warszawie na trzech stacjach metra: Dworzec Wileński, Rondo ONZ, Świętokrzyska. Początkowe wyniki sprzedaży są już liczące się, a opinie klientów potwierdzają, że jest to właściwy kierunek rozwoju.
– Staramy się wyjątkowo starannie dobierać lokalizację dla salonów ze strefą Top Presso, kierujemy się nie tylko oceną trafficu, ale także pogłębioną analizą potrzeb zakupowych klientów – podkreśla Robert Szczepaniak, dyrektor marketingu Kolportera.
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
Bartłomiej Dudka, Branch Brothers