W chmurze z Justinem B.
Mariusz Juszczyk
Marketing w Praktyce nr 8 / 2016 / Case study / artykuł z wydania drukowanego
Dla organizatora koncertu Justina Biebera w Krakowie prawdziwym wyzwaniem podczas kampanii sprzedażowej było obsłużenie ogromnego ruchu ze strony internautów chcących nabyć bilet na koncert swojego idola. Z pomocą przyszli Hostersi.pl i chmura informatyczna Amazon Web Services.
Agencja koncertowa Prestige MJM od lat organizuje koncerty gwiazd światowej muzyki – Jose Carreras, Rod Stewart, Lionel Richie, Bryan Adams, Justin Timberlake etc. W grudniu ubiegłego roku firma rozpoczęła kampanię sprzedażową biletów na koncert Justina Biebera, gwiazdy muzyki pop, z milionami fanów na całym świecie. Wizja koncertu w krakowskiej Tauron Arenie, który odbędzie się w listopadzie tego roku, rozpala serca i wyobraźnię fanów piosenkarza, zwłaszcza że to część jego europejskiej trasy koncertowej połączona z promocją albumu „Purpose”. Dodatkową wartością dla polskich beliebers (zapalonych fanów Biebera) był fakt, że na platformie sprzedażowej Prestige MJM przy okazji zakupu biletów na koncert można nabyć ten album, który stał się hitem w ponad 100 krajach na świecie, w promocyjnej cenie.
Bilety z dużej chmury
Zainteresowanie koncertem Justina Biebera już od momentu zapowiedzi imprezy było olbrzymie, dlatego należało przygotować infrastrukturę platformy sprzedażowej na ogromny ruch internautów, zwłaszcza w pierwszej godzinie kampanii. Wtedy właśnie ruch ten ma największe natężenie – jest nawet kilka tysięcy razy większy niż w czasie normalnej pracy serwisu. Dzieje się tak dlatego, że tysiące użytkowników w tym samym czasie szturmują serwis, dokonując podobnych czynności i przechodząc przez ten sam proces zakupowy.
Przy dynamicznych kampaniach sprzedażowych online niezwykle trudno zaprojektować wydajne rozwiązanie, które potrafi obsłużyć tak nagły skok liczbyużytkowników. Jeśli jednak nie zadbamy o odpowiednią infrastrukturę serwerową, nawet najbardziej dopracowany serwis będzie albo chodził powoli, albo w kulminacyjnym momencie przestanie w ogóle działać. Konsekwencje biznesowe takiego stanu rzeczy są oczywiste – irytacja klientów i załamanie sprzedaży. A tego oczywiście nikt nie chce.
Naturalnym kierunkiem było więc nastawienie się na chmurę obliczeniową, która daje możliwość dynamicznej zmiany wykorzystywanych zasobów. A co jeszcze lepsze – firmy płacą w modelu pay-per-use – za godzinę faktycznego wykorzystania zasobów. Za to, co realnie jest wykorzystywane.
Wybór padł na Amazon Web Services (AWS), największego dostawcę zasobów informatycznych na żądanie na świecie. Wdrożenie i zarządzanie platformą na czas kampanii sprzedażowej powierzono firmie Hostersi.pl, partnerowi konsultingowemu Amazon Web Services, który wcześniej projektował podobne rozwiązanie m.in. przy okazji koncertu Justina Timberlake’a.
Zmasowany „atak” fanów
Mając na uwadze fakt, że głównym celem było dostosowanie infrastruktury aplikacji sprzedażowej do ogromnego obciążenia generowanego przez fanów Justina Biebera, na wstępie przygotowano projekt skalowalnej infrastruktury HA (ang. High Availability), środowiska wysokiej dostępności, gwarantującego nieprzerwaną pracę nawet w przypadku zaistnienia awarii lub innych niespodziewanych okoliczności.
Do obsłużenia ruchu kampanii sprzedażowej zostały uruchomione wirtualne serwery Amazon Web Services, nazywane instancjami. Wykorzystano również tzw. ElasticLoadBalancer, narzędzie AWS, którego zadaniem było równomierne rozłożenie ruchu pomiędzy instancjami w celu osiągnięcia lepszej wydajności aplikacji. Skalowanie było możliwe dzięki temu, że system rezerwacji i sprzedaży biletów, z którego korzysta Prestige MJM, potrafi pracować w środowisku chmurowym i wykorzystywać je w najbardziej optymalny sposób. Wewnętrzny system kolejkowy wspomnianego systemu pozwolił uniknąć przeciążenia i zachować wysoką wydajność aplikacji sprzedażowej. W szczytowym momencie aplikacja sprzedażowa obsługiwała aż 13 tys. użytkowników na minutę, zachowując swą pierwotną wydajność.
Aby zredukować koszty transferu i dodatkowo zabezpieczyć serwis sprzedażowy Prestige MJM przed atakami hakerów oraz wizytami niechcianych botów (programów udających użytkowników internetu), Hostersi.pl wdrożyli usługę innego swojego partnera, CloudFlare, specjalizującego się w zabezpieczaniu serwisów internetowych i przyspieszaniu ich działania. W efekcie udało się zaoszczędzić blisko 90 proc. transferu platformy sprzedażowej Prestige MJM, co jest rewelacyjnym wynikiem. Realne oszczędności finansowe organizatora koncertu były ogromne.
Wysokie obciążenia już niegroźne
Wykorzystanie chmury Amazon Web Services pozwoliło obsłużyć ogromny ruch internautów oraz wyeliminować problemy z dostępnością zasobów. Dla Prestige MJM stabilność serwisu przekłada się na większą liczbę sprzedanych biletów, lepszą efektywność biznesową oraz wizerunek portalu, który nie ma problemów z dostępnością – to ostatnie przyda się przy organizacji kolejnych koncertów i innych wydarzeń kulturalnych. Zastosowanie Amazon Web Services w kampanii sprzedażowej pozwoliło zredukować koszty przeprowadzenia całej akcji – nawet przy uwzględnieniu wydatku na budowę i zarządzanie zasobami w chmurze. W AWS płacimy tylko za faktycznie wykorzystane zasoby, a samą infrastrukturę można zakupić lub wynająć na dowolny okres, bez wiązania się umowami długoterminowymi. Dla dużych kampanii sprzedażowych online, które narażone są na nieregularne, a przy tym wysokie obciążenia, chmura jest bardzo wygodnym i ekonomicznym rozwiązaniem.
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
Mariusz Juszczyk, specjalista ds. marketingu i PR w Hostersi.pl