Start MwP Y warte zabiegów
Drukuj

Y warte zabiegów

Mateusz Gordon

obrazek

Ich potencjał zakupowy jest olbrzymi. Dbają o aktywne spędzanie czasu poza pracą. Cenią work life balance. Są znakomitą grupą konsumentów.

Generacja urodzonych między 1980 a 1995 r. – pokolenie Y – to mocno zaangażowani w świat wirtualny. Na dużą skalę konsumują media online, korzystają z sieci za pomocą wielu technologii. Warto przyjrzeć się uważnie cechom tej części internautów, ich zwyczajom zakupowym, planom budowania własnych oszczędności i zabezpieczeń finansowych, jak również skali i potencjału e-commerce, z którego to kanału – jak się okazuje – chętnie korzystają.

Finanse w świecie online

Internet stał narzędziem uzyskiwania informacji, zarówno dotyczących oferty instytucji finansowych, jak i zarządzania własnym kapitałem (np. rachunek bankowy obsługiwany online). Według badań Gemiusa1 sieć jest najpopularniejszym źródłem informacji dotyczących produktów finansowych (54 proc. w grupie 18–24 lata i 51 proc. w grupie 25–34 lata). Młodzi Polacy, którzy korzystają z internetu, najczęściej odwiedzają strony banków i innych instytucji finansowych, a w dalszej kolejności portale i serwisy finansowe. Znacznie rzadziej źródłem informacji są placówki bankowe (odpowiednio: 32 i 40 proc. w interesujących nas grupach docelowych, które możemy przypisać do pokolenia Y), jak również tradycyjne media (w przypadku telewizji to 38 i 33 proc., prasy codziennej 15 proc., a radia zaledwie 14 proc. w obu grupach wiekowych). Niekiedy źródłem informacji bywa rodzina bądź znajomi (z takiej rekomendacji korzysta odpowiednio: 33 i 23 proc. badanych).

Należący do pokolenia Y chętnie korzystają z internetowej obsługi własnego konta bankowego (73 proc. w grupie 18–24 lata i 82 proc. w grupie 25–34 lata2). Przeważnie sprawdzają w ten sposób stan konta (96 i 98 proc.), jego historię (93 i 96 proc.), dokonują jednorazowych przelewów (93 i 92 proc.), rzadziej zaś doładowują tym sposobem telefon na kartę prepaid (odpowiednio: 50 i 58 proc. badanych).

Z punktu widzenia instytucji finansowych i banków istotny jest również fakt, że aż 35 proc. młodych internautów (obie interesujące nas grupy docelowe) wyszukuje szczegóły oferty za pomocą odpowiedniej frazy w wyszukiwarce, a także wpisując adres WWW podany w reklamie (odpowiednio: 28 i 27 proc.). To interesujący trend przenoszenia zainteresowania i inicjowania interakcji konsumenta za sprawą faktycznej obecności produktu bądź usługi w sieci.

Pokolenie Y i e-commerce

Analizowana przez nas grupa konsumentów – generacja Y – znakomicie wpisuje się w trend związany z e-handlem. Rynek ten rośnie w Polsce w tempie zawrotnym, bo o ok. 25 proc. rocznie. Na wzrost wartości e-commerce olbrzymi wpływ mają zachowania konsumenckie tej generacji, która z jednej strony ma potencjał zakupowy (dochody), z drugiej zaś – doskonale przyswoiła sobie reguły handlu w sieci i narzędzia temu służące, a co więcej, sięga po urządzenia mobilne.

Według badań firmy Gemius3 bezpośredni wpływ na entuzjazm związany z zakupami i konsumpcją dóbr ma status materialny. Im lepszy, tym bardziej pozytywne nastawienie do dokonywania zakupów w ogóle, nie tylko online. W przypadku e-commerce wciąż najważniejsze kryterium wyboru tego kanału, deklarowane przez internautów, stanowi niższa cena (84 proc. w grupach docelowych 20– 24 i 25– 34 lata4), a także oszczędność czasu i wygoda (odpowiednio: 67 i 69 proc.) oraz bezpłatna dostawa (35 i 41 proc.).

Kiedy i dlaczego w sieci

Podobne do przytoczonych argumenty przekonałyby jednocześnie konsumentów pokolenia Y do jeszcze częstszych zakupów w sieci. Niższe ceny skłoniłyby do tego 21 proc. internautów w wieku 20–24 lata i 17 proc. w grupie 25–34 lata (20 proc. w obu grupach skusiłyby niższe koszty dostawy). Niemniej jednak najczęściej do zwiększenia intensywności zakupów online skłoniłaby jeszcze lepsza niż obecnie sytuacja materialna badanych (odpowiednio: 24 i 29 proc.).

Oczywiście analizowani przez nas konsumenci bardzo chętnie korzystają z wielu promocji i okazyjnych możliwości dokonania zakupu w internecie. A z jakich rozwiązań korzystają? Przeważnie ze stałych promocji i wyprzedaży (79 proc. w grupie 20–24 lata i 73 proc. w grupie 25–34 lata), specjalnej ceny na zakup zestawu produktów (odpowiednio: 36 i 48 proc.), promocji typu 2+1 gratis (42 i 46 proc.), akcji okolicznościowych (np. walentynki; 24 i 25 proc., przy czym warto dodać, iż ten argument szczególnie przemawia do nastolatków, bowiem w grupie 15–19 lat ten wskaźnik sięgnął aż 43 proc.).

***

Planując działania marketingowe i sprzedażowe skierowane do przedstawicieli pokolenia Y, warto zastanowić się, na jakim etapie życia jest konsument z danej branży. Przykładowo, w przypadku ubezpieczycieli obecne pokolenie Y wciąż stanowi olbrzymi potencjał. Aby go w pełni wykorzystać, firmy powinny posegmentować klientów według ich cech społecznych, np. wykształcenia, które może w przyszłości nieść z sobą wyższe zarobki. Inaczej jest w przypadku e-sklepów z odzieżą. Tu młodzi są jednymi z największych klientów. Nie trzeba ich zdobywać, ale trzeba ich zachęcać do tego, aby kupili więcej. Jeszcze inaczej jest w przypadku artykułów papierniczych. Młodzi ludzie potrzebują ich najwięcej na etapie edukacji szkolnej. Po tym okresie sklepy oferujące kolorowe zeszyty i notatniki powinny już tylko pielęgnować relacje z klientami, zamiast inwestować za wszelką cenę w tę grupę konsumentów.

Dzięki nowoczesnym narzędziom służącym do analizy porównawczej (np. gemiusShopMonitor) można sprawdzić, jak dany segment klientów wydaje pieniądze w danej branży i ocenić, czy warto w tego klienta zainwestować więcej i zawalczyć o jego względy, czy może już jednak nie, bo ma niewiele pieniędzy do wydania.

 

ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO

 
 

Mateusz Gordon, international ecommerce segment manager, Gemius.
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

1 Raport „Finanse i plany finansowe internautów”, edycja VIII, Gemius, 2013. Badanie przeprowadzone w październiku i listopadzie 2012 r. Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Gemius.
2 Grupa 18-24 lata N=608, grupa 25-34 lata N= 954. Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie Gemius.
3 Raport „E-commerce w Polsce 2012 w oczach internautów”, Gemius 2012.
4 Badanie j.w. N=1197 (respondenci kupujący przez internet). W grupie 20–24 lata N=349, 25–34 lata N=353.

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia Państwu korzystania z naszych stron, a także w celach statystycznych i reklamowych.
Ustawienia dotyczące zapisywania przez stronę plików cookies możecie Państwo sprawdzić i zmienić w ustawieniach używanej przeglądarki.

Wiem, Zamknij