RTB House/Bosch. Idealna grupa na reklamowym celowniku
Michał Orzechowski
MwP 9 wrzesień 2014/ Case Study
O efektach działań nastawionych na precyzję przekonał się Bosch, jeden z czołowych producentów sprzętów AGD. Promując pralki, postawił na TANDEM Effect, rozwiązanie przygotowane z myślą o producentach, których asortyment sprzedawany jest online. Na rezultaty nie czekał długo.
Wygoda, oszczędność czasu i konkurencyjna cena sprawiają, że na zakup sprzętów RTV czy AGD w sieci decyduje się coraz więcej Polaków. Szacuje się, że już 18–20 proc. sprzedaży asortymentu z tych kategorii odbywa się w naszym kraju za pośrednictwem kanału online. Potencjał duży, ale o uwagę klienta zabiega kilkadziesiąt, a czasem nawet kilkaset marek. W tak konkurencyjnym środowisku niezwykle trudno jest się wyróżnić. Dlatego tam, gdzie rywalizacja zacięta, a budżety marketingowe porównywalne, liczy się nie skala, lecz precyzja działania. Pytanie zatem – jak trafić do tych spośród użytkowników sieci, którzy właśnie rozważają zakup konkretnego produktu i uchwycić najlepszy moment na promocję własnego sprzętu? Odpowiedź przynosi personalizacja przekazu.
Każdego miesiąca strony e-sklepów w poszukiwaniu sprzętów z kategorii AGD odwiedza przeciętnie ponad 1 mln internautów. Szczególnie dużym zainteresowaniem cieszą się lodówki, odkurzacze oraz pralki. Na przykładzie tych ostatnich pokażemy, jak przekuć wiedzę o internautach rozważających zakup konkretnego produktu w zainteresowanie asortymentem marki.
Najcenniejsza grupa użytkowników
Rozwiązania bazujące na RTB, czyli technologii umożliwiającej sprzedaż i kupno pojedynczych reklam w czasie rzeczywistym, przyniosły przełom w sposobie promocji online. Do niedawna wszystkie działania reklamowe nastawione były na zasięg, a reklamy wyświetlano głównie na portalach o dużej liczbie odwiedzających. Tym samym reklamodawcy nie mieli pewności, że przekaz jest odpowiednio zaadresowany i trafia do najcenniejszej z ich punktu widzenia grupy odbiorców, czyli użytkowników skłonnych do podjęcia oczekiwanej akcji. Dziś, dzięki precyzyjnemu doborowi reklam, reklamodawca może znaleźć w sieci dokładnie te osoby, które tu i teraz szukają konkretnego sprzętu. Więcej, nie w momencie, gdy sfinalizowały zakup, ale jeszcze w trakcie podejmowania decyzji. W praktyce – producent pralki, korzystając z rozwiązań opartych na RTB, może z łatwością dotrzeć z reklamą swojego asortymentu do internautów, którzy w tym momencie interesują się sprzętem z tej kategorii. Znając preferencje zakupowe potencjalnych klientów, w tym przeglądane modele i ich parametry czy przedział cenowy, może również tak skonstruować przekaz, by zmaksymalizować prawdopodobieństwo wywołania oczekiwanej reakcji. Reklamy dopasowane do oczekiwań konkretnego internauty zwiększają bowiem szansę, że zwróci on uwagę na promowany asortyment i zapozna się z ofertą danej marki.
Krok w krok za potencjalnym klientem
Inteligentna reklama podąża za grupą docelową i jest wyświetlana dokładnie na tych stronach WWW, które odwiedzają najcenniejsi z punktu widzenia reklamodawcy użytkownicy. O ile do niedawna producent opisywanych przez nas pralek musiał uzgadniać warunki emisji reklamy z każdym z wydawców czy sklepów z osobna, tak obecnie, w ramach jednej kampanii, może działać z wieloma podmiotami jednocześnie. Reklama emitowana w modelu RTB towarzyszy internaucie i wyświetlana jest nie tylko w miejscach, w których szukał informacji o konkretnym sprzęcie, ale również na witrynach tematycznie niezwiązanych z przeglądanym asortymentem. Po prostu wszędzie tam, gdzie jest użytkownik. Dzięki temu reklamodawca ma pewność, że dociera z przekazem dokładnie do tych internautów, na których najbardziej mu zależy, a budżet, który przeznacza na kampanię, wydawany jest w optymalny sposób.
Reklamy dopasowane do wcześniej kupionego sprzętu
Technologia RTB umożliwia także prowadzenie kampanii reklamowych sprzętów korespondujących z już kupionym asortymentem. Dzięki informacjom gromadzonym przez inteligentne rozwiązania reklamowe producent pralek może wyłapać w sieci osoby, które w niedługim odstępie czasu przeglądały w sklepach online armaturę sanitarną oraz meble i akcesoria łazienkowe, a więc przypuszczalnie właśnie urządzają lub remontują łazienkę. Na tej podstawie z kolei tak przygotować reklamy, by zainteresować tych samych internautów nową pralką. Takich skojarzeń między produktami może być naprawdę wiele.
Problem w tym, by w pełni wykorzystać potencjał
Jak wynika z analiz RTB House, tylko w I kw. 2014 r. pralki w sieci szukało ponad 560 tys. internautów. To grupa z dużym potencjałem zakupowym, do której chce dotrzeć właściwie każdy producent tego typu sprzętu. Sukces odnoszą jednak tylko ci, którzy wiedzą, gdzie takich osób szukać i jak dobrać reklamowane produkty do ich oczekiwań, zarówno pod względem modelu czy funkcjonalności, jak i ceny. Dane są w zasięgu ręki, ale ich samodzielna interpretacja, a dalej planowanie działań skierowanych do utworzonych w ten sposób grup docelowych, jest niezwykle trudne. Szczęśliwie biznes – podobnie jak natura – nie znosi próżni, dlatego tam, gdzie niezbędna jest precyzja działania, z pomocą przychodzą zautomatyzowane rozwiązania reklamowe.
-
Radosław Kaczmarek, Wojciech Walczak
Gorące promocje konsumenckie - mechanizm generowania sprzedaży.
Szkolenie: 1 października 2014
Perfekcja w rytmie Boscha
Wyzwanie: Bosch wprowadził do oferty nowy model pralek z funkcją VarioPerfect i chciał, by o nowości w asortymencie dowiedziały się wszystkie osoby, które właśnie rozważają zakup takiego produktu.
Rozwiązanie: By odnaleźć w sieci użytkowników, którzy są w tym momencie zainteresowani nową pralką, Bosch sięgnął po TANDEM Effect, innowacyjne rozwiązanie od RTB House przygotowane z myślą o producentach, których asortyment sprzedawany jest online. Narzędzie dało producentowi nową płaszczyznę do współpracy z 10 wybranymi przez niego sklepami internetowymi jednocześnie. W ramach jednej kampanii wszystkim internautom, którzy odwiedzili wskazane sklepy w poszukiwaniu pralki, firma RTB House wyświetlała w kolejnych dniach spersonalizowane reklamy banerowe tych sklepów z produktami marki Bosch.
Okres: W case study zaprezentowano wyniki za okres od 20 maja do 20 czerwca 2014 r.
Forma: W ramach kampanii przygotowanych zostało 8 formatów reklamowych dla każdego z 10 sklepów.
Efekty: Dzięki spersonalizowanym działaniom reklamowym:
- – trafiono do ponad 300 tys. użytkowników zainteresowanych zakupem pralki
- – wyświetlono 4,5 mln odsłon bannerów z produktami marki Bosch.
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
„Rozwiązanie od RTB House dało nam bardzo ciekawą możliwość poprowadzenia działań reklamowych w wielu sklepach jednocześnie. Co jednak ważniejsze, pozwoliło na dotarcie dokładnie do tych osób, na których najbardziej nam zależało. Dzięki kampanii wyświetliliśmy bowiem reklamy naszych pralek internautom, którzy w danym momencie rozważali zakup nowego produktu. To naszym zdaniem bardzo efektywna forma promocji w sieci” – podkreśla Anna Łuszczyńska z firmy Bosch.
Michał Orzechowski, product manager, RTB House