Start MwP Mała przyciąga leady
Drukuj

Mała przyciąga leady

Michał Hryniszyn

ilustracja do artykułu z miesięcznika Marketing w Praktyce

Dlaczego nazwy lotnisk, ulic i drogowskazy z nazwami miast na autostradach pisane są małymi literami? Warto wiedzieć, bo takie same zasady obowiązują na landing pages, których celem jest zbieranie leadów.

Na landing page trafiają użytkownicy, którzy wskutek działań marketingowych wykonali określoną czynność, np. kliknęli w baner, link sponsorowany lub link w e-mailingu albo bezpośrednio weszli na tę stronę skuszeni reklamą. Zbieranie leadów polega na gromadzeniu danych kontaktowych, co umożliwia firmie późniejszy kontakt handlowy z potencjalnym klientem. Zadanie z pozoru wydaje się proste, jednak, aby odwiedzający stronę pozostawili swoje dane kontaktowe, potrzebne jest odpowiednie skonstruowanie formularza.

Elementy, na które należy zwrócić uwagę to:

  • ▶ Komunikat w nagłówku – może pokazywać korzyści, jakie płyną z wypełnienia formularza. Może być to też hasło nawołujące do działania. Wszystko zależy od grupy docelowej, do której kierujemy komunikat marketingowy.
  • ▶ Długość formularza – im mniej pól, tym większa szansa, że odbiorcy chętniej je wypełnią. Bardzo często zmniejszenie liczby pól formularza do wypełnienia z czterech do trzech może zwiększyć konwersję o około 25 proc.
  • ▶ Język korzyści – zawsze warto wytłumaczyć, dlaczego użytkownik powinien wypełnić formularz – to zwiększy skuteczność przekazu.
  • ▶ Podanie informacji nt. kontaktu zwrotnego – często taki zabieg zwiększa konwersję, np. „Odpowiadamy na wszystkie wiadomości do 24 h” albo „Oddzwaniamy w ciągu 3 godzin”.
  • ▶ Umieszczenie cytatów i opinii – jeśli pojawią się obok formularza kontaktowego, zwiększą skuteczność i wiarygodność landing page.


Przycisk „call to action” musi być na tyle duży, aby był dobrze widoczny i łatwy do kliknięcia. Warto wyróżnić go kolorem w taki sposób, by pasował kolorystyką do całego projektu strony internetowej, ale jednocześnie kontrastował z tłem. Przycisk powinien nawoływać do działania – oczekujemy przecież wykonania przez odwiedzającego pewnej czynności. Tekst umieszczony na przycisku powinien jasno informować o tym, co stanie się po jego użyciu, np. Kup, Wyślij, Dowiedz się więcej, Sprawdź, Pobierz za darmo, Zapisz się czy Zamów bezpłatny egzemplarz, Poproś o kontakt z doradcą. Użytkownik musi mieć pewność, że kliknięcie nie wiąże się dla niego z żadnym ryzykiem. Przycisk powinien znajdować się w miejscu widocznym od razu po otwarciu strony, bez konieczności jej przewijania, najlepiej w prawym dolnym rogu. Jest to ważne, ponieważ użytkownicy najczęściej czytają landing page zgodnie z zasadą przedstawioną na diagramie Gutenberga, czyli tak, jakbyśmy chcieli napisać literę „z”.

Trzy kluczowe elementy decydujące o skuteczności landing page

Układ strony oraz rozmieszczenie zdjęć i tekstów

Ważne, by pamiętać, że elementy umieszczone po lewej stronie trafiają do prawej półkuli mózgu. Elementy umieszczone po prawej stronie trafiają zaś do półkuli lewej. Jeśli któraś z półkul nie potrafi przeanalizować danego elementu, wtedy trafia on do drugiej.

Teksty, liczby i statystyki to domena lewej (analitycznej) półkuli mózgu. Skomplikowane ilustracje odbieramy prawą. Proste elementy (np. logo) mogą trafić do obu półkul mózgowych.

Jaki jest skutek nieprawidłowego rozmieszczenia tekstu i zdjęcia? W przypadku gdy mamy do zaprezentowania zdjęcie i tekst – tekst powinien być umieszczony na prawo od zdjęcia lub pod zdjęciem. Tekst umieszczony z jego lewej strony, czyli nieprawidłowo, będzie przetwarzany przez lewą (analityczną) półkulę mózgu. Do tej półkuli trafi też kreacja graficzna lub zdjęcie. Odbiór komunikatu reklamowego jest w tym przypadku zakłócony i przekaz okazuje się znacznie mniej skuteczny.

Dla zwiększenia mocy reklamy warto oddziaływać na obie półkule mózgowe użytkownika. Pamiętając jednak, że artysta, humanista czy grafik ma prawdopodobnie lepiej rozwiniętą prawą półkulę mózgu, lepiej się z nim komunikować, używając obrazów i barwnych opowieści; podczas kontaktu z finansistą lepiej zaś używać argumentów liczbowych, konkretnych przykładów i analiz, gdyż ma on zapewne lepiej rozwiniętą lewą (analityczną) półkulę mózgu.

Łączenie elementów graficznych i tekstowych pomaga w zapamiętywaniu przekazu.

  • Artur Jabłoński - trener MARKETING W PRAKTYCE MEDIA I SZKOLENIA

    Artur Jabłoński
    Jak budować przekaz sprzedażowy w internecie
    Wykład: 21 maja 2015

Kolorystyka dedykowana grupie docelowej

Umiejętne posługiwanie się kolorami może znacznie wpłynąć na skuteczność oddziaływania landing page oraz nakłonić użytkownika do wykonania oczekiwanej czynności. Przydatna tu będzie wiedza o tym, jakie kolory są preferowane przez mężczyzn, a jakie kobiety. Kolory silnie wpływają na ludzki umysł. Dlatego projektując landing page skierowany do mężczyzn dobrze jest wybrać jako dominujący kolor czarny, niebieski lub zielony, a lepiej zrezygnować z dużych obszarów w kolorach mniej lubianych przez płeć męską, np. fioletowym czy brązowym.

Formatowanie tekstów i nagłówków

Rzadko się zdarza, aby użytkownicy czytali w internecie teksty od początku do końca. Najczęściej skanują je tylko wzrokiem, wyszukując najważniejsze dla siebie informacje. Musimy więc zadbać, aby tekst umieszczony na landing page był odpowiednio sformatowany, zawierał różniej gradacji nagłówki, boldowania lub punktowania.

Na landing page często nagłówki, a czasem i wszystkie teksty, są pisane wielkimi literami (wersaliki, kapitaliki), a nie małymi. Powodem użycia takiego fontu (czcionki) jest najczęściej funkcja dekoracyjna lub chęć przykucia uwagi. Warto jednak pamiętać, że choć nagłówki pisane wielkimi literami wydają się bardziej podkreślać ważność tekstu, a także podnosić jego atrakcyjność poprzez swoją krzykliwość, to z badań wynika, że są mniej czytelne niż nagłówki pisane małymi literami. Colin Wheildon na podstawie badań przeprowadzonych w latach 1982–1990 potwierdził, że oko człowieka jest nauczone szybciej rozpoznawać tekst napisany małymi literami z uwagi na kształt i różne wysokości liter. Dodatkowo wskazał, że odbiór tekstu napisanego wielkimi literami nie jest naturalnym procesem ze względu na mniejszą czytelność. Z badań wynika, że człowiek potrzebuje także więcej czasu na przeczytanie treści napisanej wielkimi literami. Dlatego w materiałach reklamowych i na stronach internetowych należy zamieszczać teksty napisane małymi literami lub, tak jak w typowym zdaniu (pierwsza litera wielka, a reszta małe), aby czytelnik szybciej przyswoił sobie istotę przekazu marketingowego.

Z takich też powodów również nazwy lotnisk, ulic i drogowskazy na autostradach z nazwami miast i tras są pisane małymi literami. Dzięki temu przyswojenie komunikatów i zdolność ich zapamiętania jest wyższa.

Te rady zastosuj natychmiast

Zastosuj powyższe porady i jak najszybciej przetestuj skuteczność nowego układu landing page. Pamiętaj, że dobrze przygotowana i zoptymalizowana strona docelowa może zwiększyć konwersję i przełożyć się na lepszy wynik finansowy.

 

ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO

 

 

Michał Hryniszyn, prezes agencji Migomedia.pl
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia Państwu korzystania z naszych stron, a także w celach statystycznych i reklamowych.
Ustawienia dotyczące zapisywania przez stronę plików cookies możecie Państwo sprawdzić i zmienić w ustawieniach używanej przeglądarki.

Wiem, Zamknij