Fun dla dwóch stron
Maja Gojtowska
Marketing w Praktyce nr 6 / 2016 / Narzędzia / artykuł z wydania drukowanego
Głównym problemem Virgin Train był brak dostępu pracowników 50+ do kanałów komunikacji wewnętrznej, w tym firmowego intranetu. Zdecydowano się na wdrożenie modelu „Mobile first, cloud first”, który zakładał zastąpienie drogich publikacji drukowanych, stanowiących do tej pory trzon firmowej komunikacji wewnętrznej, dużo bardziej elastycznymi technologiami mobilnymi.
Zmienia się otaczająca nas rzeczywistość biznesowa – firmy muszą odnaleźć się dziś w środowisku digitalowym, technologii smart, organizacyjnych superstruktur i nowego ekosystemu mediów. Inne są oczekiwania pracodawców. Poszukują oni pracowników posiadających „kompetencje przyszłości” – chodzi o pracę w środowisku wirtualnym, inteligencję społeczną i emocjonalną, umiejętność pracy w szumie informacyjnym i środowisku globalnym. Czego innego oczekują też od firm sami pracownicy – chcą pracować mobilnie, elastycznie (65 proc. przedstawicieli młodego pokolenia uważa, że praca w trybie od 9 do17 to przeżytek), chcą zmieniać świat poprzez pracę i wpływać na otaczającą ich społeczność.
Szef tu, zespół tam
Jak zwracają uwagę autorzy tegorocznego raportu „Global Human Capital Trends 2016. The new organization: Different by design”, opracowanego przez Deloitte: nowe organizacje opierają się na zespołach o szerokich kompetencjach oraz zmodyfikowanym modelu zarządzania. A to musi mieć wpływ na styl i jakość komunikacji wewnętrznej oraz narzędzia, w których firmy korzystają, komunikując się ze swoimi (często rozproszonymi po kraju, kontynencie, świecie) zespołami.
Oliwy do ognia dolewają wyniki badania „Myths, Exaggerations and Uncomfortable Truths: The Real Story Behind Millennials in the Workplace”. Udowadniają one, że oczekiwania pracowników wobec pracodawców są praktycznie identyczne, niezależnie od ich wieku.
Współcześni pracownicy chcą: mieć wpływ na swoje organizacje, stawiać czoła społecznym i/lub ekologicznym wyzwaniom, pracować dla firm najlepszych w swojej branży, wykonywać pracę z pasją, zachować równowagę pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym.
Z laptopami na plaży
Jak spełnić te wszystkie oczekiwania, nie zapominając o rosnącej potrzebie digital natives – pracowników z pokolenia ekranów do pracy elastycznej czy całkowicie zdalnej? Odzwierciedlają ją nie tylko wyniki badań, ale też globalne trendy, takie jak #BYOD (ang. Bring Your Own Device) czy Workation (pozwala na wyjazd w dowolnie wybrane, często typowo wypoczynkowe miejsce, skąd codziennie pracuje się zdalnie, a popołudniami, wieczorami i w weekendy korzysta z jego dobrodziejstw). Nie można zapominać też o jednym z najważniejszych obecnie trendów komunikacyjnym, którym jest człowiek (jego odzwierciedlenie to m.in. komunikacja human-to-human).
3.0 przyspiesza komunikację
W świecie digital trudno o angażowanie pracowników wyłącznie za pomocą tradycyjnych narzędzie komunikacji wewnętrznej: gazetek ściennych, magazynów firmowych, ulotek czy plakatów. Intranet w swojej tradycyjnej, statycznej formie to również za mało.
Tym, co dzisiaj jest na topie, są rozwiązania oferujące komunikację real-time, mobile, wideo i graficzną, zindywidualizowaną, skoncentrowaną na człowieku, a przede wszystkim autentyczną i transparentną.
Szansę na ich pełne wykorzystanie dają technologie społecznościowe, które w komunikacji wewnętrznej doskonale się sprawdzają. Po pierwsze: umożliwiają prowadzenie komunikacji wielokierunkowej na linii pracodawca – pracownik oraz pracownik – pracownik Po drugie: oznaczają komunikację w czasie rzeczywistym – szybszą, tańszą, bardziej efektywną. Po trzecie zaś: pozwalają na zbieranie i analizowanie opinii pracowników, a co za tym idzie włączenie pracowników w tworzenie treści i tworzenie biznesowej rzeczywistości.
Usprawnianie biznesu od wewnątrz
Z analiz wynika, że technologie społecznościowe usprawniają biznes nawet o 25 proc. Potwierdza to m.in. przykład Philips Electronics. Tam 90 proc. pytań i problemów pracowników zadanych w wewnętrznej sieci Socialcast rozwiązywanych jest w ciągu 24 godzin.
Wewnętrznie sieci społecznościowe czy sieci typu ESN (Enterprise Social Network) angażują pracowników, stwarzając przestrzeń do wspólnych rozmów na polu okołoprywatnym (np. umawianie się na wyjście do kina czy na basen). Narzędzie to daje pracownikom tzw. fun. Tak też dzieje się w zatrudniającej prawie 500 osób Grupie Pracuj, gdzie oddolnie nagrany przez pracowników film z cyklu „Ice Bucket Challenge”, wrzucony do wewnętrznego serwisu Emplo.com, odniósł wiralowy sukces i miał ponad 3200 wyświetleń.
Wewnętrzne sieci społecznościowe ułatwiają zbieranie opinii, sugestii i komentarzy pracowników i dzięki nim usprawnia się biznes. Firma BOSH dzięki wdrażaniu rekomendacji zespołu na przestrzeni lat zaoszczędziła ona ponad 400 mln euro.
Jak 50+ pożegnało gazetki
Dzięki dostępności kanału również w wersji mobilnej pomiędzy pracownikami może być prowadzony dialog za pomocą wszystkich narzędzi: laptopów, tabletów i smarftonów, niezależnie od stopnia rozproszenia struktury. Dowodem na to jest brytyjski Virgin Train, działający w trudnej i zdominowanej przez pracowników 50+ branży kolejowej. Głównym problemem firmy był brak dostępu pracowników do kanałów komunikacji wewnętrznej, w tym firmowego intranetu. Zdecydowano się na wdrożenie modelu „Mobile first, cloud first”, który zakładał zastąpienie drogich publikacji drukowanych, stanowiących do tej pory trzon firmowej komunikacji wewnętrznej, dużo bardziej elastycznymi technologiami mobilnymi. Całości towarzyszył prawdziwie szalony krok – całkowita rezygnacja z klasycznego jednostronnego intranetu i zastąpienie go serwisem Hammer. Nowe narzędzie, w całości dedykowane komunikacji wewnętrznej, promowała wśród pracowników sympatyczna alpaka – ssak z rodziny wielbłądowatych. Content wewnętrzny w całości został oddany w ręce pracowników, którzy aktywnie zaangażowali się w jego promocję.
Współpraca i fun
Częstą bolączką wewnętrznych działań komunikacyjnych jest brak analizy ich postępów i efektów. Przeniesienie komunikacyjnego ciężaru w strefę digital na pewno ułatwi pomiar skuteczności narzędzi oraz zwiększenie ich popularności wśród pracowników.
Komunikacji wewnętrznej 3.0 bardzo blisko do człowieka – pracownika, jego potrzeb, oczekiwań, wątpliwości i radości. Powinna wspierać go we wszystkich działaniach: w kontaktach ze współpracownikami, w zdobywaniu wiedzy, dzieleniu się nią i także ułatwiać budowanie relacji z kolegami z pracy i wspólne cieszenie się pracą i życiem. Z technologiami społecznościowymi, które ową współpracę i fun mają niejako wpisane w ich DNA, jest to jeszcze prostsze. Warto spróbować!
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
Maja Gojtowska, ekspert w zakresie budowy wizerunku, w szczególności budowy wizerunku pracodawcy
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.