Metkotikony w praniu
Joanna Marchocka, Rafał Staszkiewicz
Marketing w Praktyce nr 11 / 2016 / Case study / artykuł z wydania drukowanego
Pralniomaty Hi’Shine zadebiutowały na polskim rynku ponad dwa lata temu. To innowacyjne, interaktywne urządzenia służące do nadawania i odbierania prania o dowolnej porze dnia czy nocy, w wybranej przez siebie lokalizacji. Usługa prania jest realizowana w profesjonalnych pralniach 5’asec. Za pomocą pralniomatów klienci piorą przede wszystkim koszule, odzież biznesową (marynarki, żakiety, spodnie, spódnice) oraz garderobę szczególnie trudną do prania w domu (np. płaszcze, kurtki, prochowce). Sieć pralniomatów to obecnie 154 urządzenia w Warszawie i Krakowie, zlokalizowane na osiedlach mieszkaniowych, w pobliżu centrów handlowych, biurowców i stacji benzynowych. To jedyna taka usługa w Polsce i wyjątkowe rozwiązanie na skalę światową.
Warto zacząć od zebrania twardych danych
Od samego początku Pralniomaty Hi’Shine stawiają na proste, inspirujące pomysły zgodne ze strategią, misją i wartościami marki. Wraz z pojawieniem się wstępnej koncepcji nowej platformy komunikacyjnej firma postanowiła przeprowadzić ogólnopolskie badanie na temat znajomości i stosowania przez Polaków wytycznych dotyczących prania i prasowania. Wyniki pokazały, że wiedza na temat symboli z metek ubrań jest bardzo przeciętna i nie zawsze wykorzystywana w praktyce. Większość badanych przyznała, że sporadycznie zwraca uwagę na wspomniane oznaczenia lub nawet nie robi tego w ogóle, a w efekcie często niestety niszczy swoją garderobę.
Obojętny stosunek Polaków do symboli zainspirowały firmę do poszukiwania zupełnie nowego sposobu interpretacji metek. Skoro dotychczasowe symbole wydają się zbyt skomplikowane, trudno jest je zapamiętać i kojarzą się raczej z nielubianymi obowiązkami, to może powinniśmy pokazać je trochę z innej perspektywy? Uznaliśmy, że najlepiej, jeśli będzie to coś przewrotnego, zaskakującego, a jednocześnie w duchu smart living, którego jesteśmy ambasadorami. Tak właśnie zrodził się pomysł na #metkotikony.
Czym są #metkotikony
Określenie #metkotikony stanowi połączenie słów „metki” oraz „emotikony” i nawiązuje do popularnego, zabawnego sposobu porozumiewania się. Główna idea kreatywna kampanii opiera się na pokazaniu, że zamiast prania i prasowania można robić wiele ciekawszych rzeczy. Koncepcja wynika bezpośrednio z pojęcia „smart”, które jest centralnym elementem tożsamości marki.
Tworząc #metkotikony, chcieliśmy w niecodzienny sposób zwrócić uwagę na ofertę Pralniomatów Hi’Shine, które powstały z myślą o smart living – a więc mądrym oraz sprytnym życiu, przy wykorzystaniu technologii ułatwiających nam codzienne obowiązki. Skoro nie mamy czasu na pranie i prasowanie lub obawiamy się, że zniszczymy najcenniejszą odzież, to obowiązki te możemy powierzyć pralniomatom. Wówczas nie musimy zawracać sobie głowy metkami i możemy nadać im zupełnie nowe, inspirujące znaczenie.
Sympatyczny przekaz online
W kampanii wykorzystano kilkanaście najpopularniejszych symboli dotyczących prania, czyszczenia, suszenia i prasowania odzieży, do których dobrano humorystyczne hasła i tematyczne zdjęcia, budując w ten sposób główny motyw kreatywny całej akcji. Promocja realizowana była głównie online, a opracowane materiały graficzne prezentowane były i będą nadal w mediach społecznościowych – na Facebooku i Instagramie. Towarzyszyły jej dedykowane działania skierowane do influencerów oraz różne materiały BTL, takie jak naklejki, kartki pocztowe czy koszulki.
Centralnym elementem komunikacji od samego początku jest serwis metkotikony.pl, gdzie użytkownicy mogą zapoznać się z propozycjami metkotikonek oraz stworzyć własne, kreatywne propozycje haseł. Dzięki mechanizmom społecznościowym można dzielić się swoimi pomysłami ze znajomymi. W pierwszych 4 tygodniach kampanii towarzyszył również konkurs, w którym nagrodzonych zostało 20 najciekawszych propozycji zgłoszonych przez uczestników. W pierwotnym założeniu konkurs miał być tylko dodatkiem do akcji, jednak okazało się, że zabawa spotkała się z dużym entuzjazmem odwiedzających stronę. Z tygodnia na tydzień w galerii przybywało zgłoszeń, a ostatecznie pojawiło się w niej prawie 1700 metkotikonek autorstwa internautów, w tym 1600 konkursowych. Zaangażowanie uczestników to dowód, że o atrakcyjności takich akcji nie przesądzają cenne czy gwarantowane przez lajki nagrody albo wysokie nakłady na promocje. Konwencja i pozytywny przekaz mogą się okazać zachętą samą w sobie. Sympatycznie jest przecież pomyśleć, że „zamiast tracić czas na pranie i prasowanie…” można robić wiele innych rzeczy, a jeszcze przyjemniej odnaleźć w tym faktyczny impuls do działania.
Mamy nadzieję, że #metkotikony na stałe zagoszczą w świadomości Polaków i będą nas inspirować do mądrego, lepszego życia. Musimy nauczyć się korzystać z innowacji produktowych, nowych technologii, co powinno prowadzić do poprawy jego jakości. Firma nie zamierza zatem traktować tej kampanii jako jednorazowej akcji. #Metkotikony to nowa platforma komunikacyjna, która idealnie wpisuje się w misję i wartości Pralniomatów Hi’Shine. Będziemy stosowali #metkotikony wszędzie tam, gdzie możemy w prosty, niebanalny sposób przekazać najważniejsze wyróżniki naszej oferty.
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
Joanna Marchocka, PR manager w agencji dotPR
Rafał Staszkiewicz, CEO Pralniomaty Hi’Shine