Start MwP O czym tweetują rekiny (biznesu)
Drukuj

O czym tweetują rekiny (biznesu)

Grzegorz Berezowski

ilustracja do artykułu z miesięcznika Marketing w Praktyce

Twitter w zamyśle powstał jako masowy i darmowy SMS, a szybko stał się miejscem dzielenia się pomysłami i przemyśleniami, dyskusji i polemik, a także polem testowym rozmaitych koncepcji, myśli czy medialnych komunikatów.

Pamiętam wiele niecodziennych historii związanych z Twitterem. Pewna kobieta, jako zakładniczka, relacjonowała na żywo na swoim twitterowym profilu napad na bank w USA. Pytana potem, dlaczego tweetowała zamiast zadzwonić na policję, powiedziała… że zepsuł jej się telefon. Ciekawą akcją marketingową z użyciem Twittera było Baker Tweet, czyli urządzenie zamontowane przy piecu jednej z londyńskich piekarni, które na bieżąco informowało o wypiekach wychodzących z pieca. Dzięki temu przed piekarnią z dnia na dzień ustawiały się coraz dłuższe kolejki amatorów świeżego pieczywa.

W Polsce Twitter kojarzy się głównie z politykami, których wypowiedzi są cytowane przez media informacyjne. To najszybszy sposób dotarcia wprost z sali sejmowej z gorącym tematem do przyjaznych sobie tytułów. Nie trzeba zwoływać konferencji prasowej, nie trzeba nawet przygotowywać oficjalnej informacji prasowej. 140 znaków, czasem 280 i zainteresowani otrzymują najświeższe wiadomości.

Co warto podejrzeć u Muska, Bransona i Vaynerchuka

Coraz częściej po Twittera sięgają także przedsiębiorcy i liderzy opinii, którzy chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami, pomysłami i wiedzą, a także wchodzą w polemiki i dyskusje z innymi przedsiębiorcami. Publikowanie tweetów jest nieco prostsze niż prowadzenie bloga, wiadomości od razu trafiają do odbiorców, a poziom anonimowości na Twitterze jest większy niż na Facebooku (login poprzez adres e-mail o dowolnej nazwie, a nie imię i nazwisko). Przedstawię kilku takich liderów. Mogą nas zainspirować do pojawienia się i aktywnego działania w tym medium społecznościowym.

Elon Musk

Elon Musk to wizjoner, wynalazca, zuchwały przedsiębiorca, jeden z najbardziej innowacyjnych biznesmenów. Współtworzył marki PayPal (globalny system płatności bezgotówkowych) i Tesla Motors (najbardziej znani w segmencie aut elektrycznych). Często stawiany jest w jednym rzędzie z Thomasem Edisonem, Henrym Fordem i Steve’em Jobsem. Jedni podziwiają go za odważne pomysły i dokonywanie technologicznych przełomów. Inni, uznając często za opętanego geniusza, krytykują za dążenie do niemożliwego i zwariowane wizje. Musk znany jest z tego, że potrafi wiele poświęcić, by osiągnąć swój cel. Mnie imponuje determinacją w działaniu, umiejętnością realizacji pasji i oddaniem wobec misji, którą sobie wyznaczył.

Profil Muska na Twitterze obserwuje ponad 8 mln osób, a właściciel wykorzystuje go do dzielenia się contentem dotyczącym projektów Tesli, SpaceX, Hyperloop. Jego feed jest również świetnym przykładem metody wykorzystania user-generated content. Wiele osób uważa, że treści fanów obniżają rangę i jakość profili marek. Wręcz przeciwnie – pod warunkiem, że tweety lub zdjęcia są wybierane z głową.

Na osobnym profilu o nazwie „Bored Elon Musk” publikowane są niezrealizowane (rzekomo) pomysły biznesowe Muska, które przychodzą mu do głowy w wolnych chwilach. Pokazują one nie tylko oryginalną kreatywność i innowacyjność autora, ale służą też do testowania pomysłów, zanim ktokolwiek wyda choćby dolara na stworzenie prototypu laboratoryjnego. Jak każdy inwestor, Musk doskonale wie, że liczba pomysłów jest nieograniczona, ale budżety i czas posiadają swoje bariery.

Co warto podejrzeć u Muska? Kreatywność, otwartość na treści fanów.

Richard Branson

Kolejnym wizjonerem, również słynącym z bezkompromisowego sposobu działania w biznesie, jest Richard Branson. Ten brytyjski przedsiębiorca i miliarder jest twórcą Virgin, grupy biznesowej, która obejmuje już ponad 400 firm. Za swoją działalność biznesową i społeczną został wyróżniony wieloma nagrodami, m.in. German Media Prize i nagrodą Obywatel Świata (Citizen of the World Award) przyznaną przez sekretarza generalnego ONZ za zaangażowanie w inicjatywy humanitarne. Znalazł się na sponsorowanej przez BBC liście 100 Największych Brytyjczyków, a magazyn „The Times” wyróżnił go w zestawieniu 100 Najbardziej Wpływowych Ludzi Świata. W 2009 r., w badaniu opinii Cancer Research UK, został uznany za Szefa Marzeń. Branson znany jest również jako autor kilku książek, m.in. poradnika „Zaryzykuj – zrób to! Lekcje życia” oraz autobiografii „Kroki w nieznane. Autobiografia” i „Losing My Virginity”, w których oprócz praktycznych porad biznesowych z własnego, bogatego doświadczenia podkreśla istotę czerpania satysfakcji z wykonywanej pracy.

Mimo iż niektóre jego pomysły wydają się szalone, a przez wiele osób traktowane jako żart, Branson odniósł ogromny sukces, wpisując się na listę najbogatszych ludzi na świecie. Od Bransona można uczyć się nie tylko niezłomności w działaniu, ale też jego priorytetowego podejścia do zadowolenia pracowników i postrzegania sukcesu jako wyniku skutecznego działania zespołu, właściwego doboru ludzi, umiejętności wykorzystania ich predyspozycji.

W udostępnianych przez niego na Twitterze komunikatach można znaleźć wiele praktycznych rad dotyczących prowadzenia biznesu. Wypowiadają się też zaproszenni przedsiębiorcy. Pojawiają się wpisy promujące youtube’ową serię „Richard Branson’s A to Z of Business”. Branson nie stroni też od zdjęć z przygotowań i realizacji publicity stunts, m.in. skoku z latawcem (kitesurfing) z budynku Burj Al Arab czy zatopienia statku po to, by przekształcić go w obiekt dla fanów nurkowania. Oprócz treści firmowych wiele wpisów poświęconych jest ważnym kwestiom społecznym, m.in. karze śmierci, dyskryminacji, etyce biznesu.

Co warto podejrzeć u Bransona? Publicity stunts, aktywną postawę w kwestiach społecznych.

Gary Vaynerchuk

Gary Vaynerchuk to charyzmatyczny przedsiębiorca, założyciel jednej z największych amerykańskich agencji marketingu w social mediach, Vaynermedia. Jego bezceremonialny styl bycia nie każdemu przypadnie do gustu, ale nie można odmówić mu marketingowego i biznesowego geniuszu oraz wrodzonej umiejętności sprzedaży. Napisał kilka książek, m.in. „W market[r]ingu”, „Zapytaj Gary’ego”, „Wybij się! Nie czekaj, działaj i przekuj pasję w bogactwo” czy „Ekonomia wdzięczności. Zasada wzajemności w biznesie”.

Vaynerchuk przykuwa uwagę konsekwencją oraz chęcią do działania. Zarówno jego kanał na YouTube z serią #AskGaryVee, jak i profile na Facebooku oraz Twitterze są świetnym źródłem inspiracji w dziedzinie tworzenia skutecznych strategii marketingowych dla mediów społecznościowych i zarządzania firmą. Vaynerchuk mówi bez ogródek, czym tak naprawdę jest prowadzenie biznesu „Do shit you love”, opowiada o sukcesach, porażkach, wnioskach i wpadkach. W publikowanych materiałach można znaleźć wiele cennych porad dotyczących wykorzystania najnowszych narzędzi i rozwiązań marketingowych i sprzedażowych, by odnieść sukces. Publikowane przez niego na różnych platformach społecznościowych materiały są niczym instrukcja obsługi nowoczesnego biznesu, pomagająca podjąć właściwe decyzje i działania. W ten sposób gromadzi miliony fanów, ale przede wszystkim tworzy wokół siebie niezwykle zaangażowane społeczności internautów, którzy bardzo często stają się jego fanami, ambasadorami, a także klientami.

Co warto podejrzeć u Vaynerchuka? Konsekwencję, podejście „no-nonsense”.

Inne ciekawe źródła

Prócz trzech powyżej opisanych dżentelmenów i wielu innych topowych twitterowców warto obserwować na Twitterze również nazwiska mniej znane. Często twórcy ci publikują bardzo oryginalne i wartościowe materiały, które osoby z czołówki mogą traktować jako zbyt niszowe.

W dziedzinie content, social media i influence marketingu warto śledzić Jeffa Bullasa. Doradza on firmom w zakresie wykorzystania nowych technologii, digital marketingu i rozwiązań w mediach społecznościowych. Jego blog notuje miliony odsłon rocznie i jest odwiedzany przez internautów z ponad 190 krajów, a jego feed twitterowy jest wypełniony licznymi wskazówkami dotyczącymi m.in. tworzenia skutecznych strategii content marketingowych, wykorzystywania mediów społecznościowych do realizacji celów marketingowych czy customer service. Bullas sporo pisze również o e-mail marketingu, growth hackingu i szeroko rozumianej optymalizacji stron internetowych pod kątem realizacji różnorodnych celów biznesowych.

Dają do myślenia artykuły z bloga Groove, prowadzonego przez Alexa Turnbulla. Pisze on sporo o istocie i sposobach optymalizacji obsługi klienta, o strategiach rozwoju i wzrostu startupów, a także o prowadzeniu biznesu w modelu SaaS (software-as-a-service). Treści na blogu Groove pojawiają się bardzo regularnie: średnio trzy razy w tygodniu. Dystrybuowane są poprzez profil Alexa oraz newsletter.

Wiele inspirujących wskazówek i ciekawostek w dziedzinie content marketingu można znaleźć również u Gerry’ego Morana. Ten strateg marketingowy od ponad 30 lat doradza firmom w dziedzinie prowadzenia kanałów w social mediach i tworzenia strategii skutecznego blogowania. Z jego profesjonalnych porad korzystały m.in. takie marki jak IKEA, SAP, Purina, HBO. W zakresie mediów społecznościowych Moran specjalizuje się metodami wspierania działań sprzedażowych i marketingowych. Doskonale odzwierciedlają to jego tweety. W większości z nich przewijają się hashtagi #contentmarketing, #socialmedia #socialselling. Twitterowy profil Morana jest też źródłem branżowych danych i statystyk. Podaje je w przystępny sposób: na wykresie albo za pomocą infografik.

 

ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO

 
 

Grzegorz Berezowski, @‌panprezes w NapoleonCat.
Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia Państwu korzystania z naszych stron, a także w celach statystycznych i reklamowych.
Ustawienia dotyczące zapisywania przez stronę plików cookies możecie Państwo sprawdzić i zmienić w ustawieniach używanej przeglądarki.

Wiem, Zamknij