CAT: jak ubranie buduje styl
opracowanie: redakcja
Marketing w Praktyce nr 4 / 2018 / Case Study / artykuł z wydania drukowanego
Skoro producent maszyn budowlanych o nazwie „Gąsienica” zbudował styl życia, który z zachwytem podchwycili jego klienci, to żadna inna marka nie powinna uważać swojej branży za trudną lub niemedialną.
CAT zbudował swój wymiar lifestyle’owy na dwóch fundamentach marketingowych: kolorystyce i wartości marki. Potrzebna była także fantazja, aby dostrzec okazję do wzmocnienia marki tak daleką od podstawowego produktu, oraz odwaga, by zainwestować środki w stworzenie i rozwój tego profit poola.

Trener szkolenia: Justyna Bakalarska-Stankiewicz
Webwriting i strategia content marketingu w internecie..
Szkolenie online:
Papilio machaon
Czy widoczna na zdjęciu obok na stronie gąsienica motyla paź królowej była inspiracją do wyboru takiej, a nie innej kolorystyki przez markę Caterpillar (pol. „gąsienica”)? Mogła być: kolorystyka jest bardzo podobna (źółć i czerń), a paź królowej to jeden z najbardziej popularnych motyli, kojarzony nawet przez osoby będące na bakier z entomologią.
Caterpillar/CAT to ciekawa marka, ponieważ wielu producentów z branży maszyn budowlanych używa tych samych kolorów, żółtego i czarnego: Komatsu, Volvo. Jednak tylko Caterpillar posiada skojarzenie tak oczywiste i zapadające w pamięć.
Żółto-czarna kolorystyka okazała się świetna dla odzieży i obuwia sygnowanych marką CAT. Kolor żółty jest widoczny z daleka, więc osoby, które noszą ubrania w tym kolorze, wyróżniają się z tłumu (cecha ważna dla stylu życia). Kolor czarny dodaje elegancji, powagi i szyku (kolejne cechy ważne dla stylu życia).
Atut: trwałość i wytrzymałość
Te dwie cechy wydają się bardzo bliskie, ponieważ odnoszą się do tego samego: odporności na zniszczenie. Trwałość odnosi się do dłuższego terminu (kilku-kilkunastu sezonów noszenia), natomiast wytrzymałość odnosi się do krótkiego terminu: a dokładnie to nagłych lub dynamicznych ruchów, które powodują silne odkształcenie (wygięcie, naciągnięcie, ściśnięcie, rozciągnięcie). Takie nagłe ruchy są normalne podczas pracy na budowie, w warunkach terenowych, gdzie chodzi się po cegłach, kamieniach, piachu, gdzie pada deszcz i wieje wiatr, gdzie nie ma ławek ani krzeseł. W takich warunkach pracują specjaliści na budowie, którzy obsługują sprzęt CAT i noszą odzież/obuwie CAT. Aura trwałości i wytrzymałości spowija wszystkie produkty noszące logo marki.
Wartości te doceniają nie tylko pracownicy w terenie, ale też mieszkańcy miast, którzy cenią ruch i wysiłek fizyczny, przebywanie pod gołym niebem, siłę i dynamikę. To nie jest odzież dla twardzieli, którzy noszą kamienie w deszczu siekącym im twarze, z niedbale narzuconą na siebie rozpiętą kurtką, bez koszuli. To propozycja dla młodszych i starszych osób, które lubią nosić trwałą odzież i wygodne obuwie, w których mogą wyjść nawet w niezbyt sprzyjającą pogodę. Narracja marki CAT i jej stylu życia może zatem brzmieć „Jestem aktywny w każdą pogodę”, „Jestem niepowstrzymany”, „Lubię ruch, trwałość i wygodę”.
Styl życia marki CAT wzmacniają slogany reklamowe i kreacje nawiązujące do korzeni marki czyli maszyn budowlanych. „Live. Work. Play. Apparel for leaders, innovators and visionaries” (pol. „Żyj. Pracuj. Baw się. Odzież/obuwie dla liderów, innowatorów i wizjonerów”) jasno pokazuje, że to oferta dla każdego, na każdą okazję. „Make comfort and safety your first priority” („Uczyń wygodę i bezpieczeństwo swoim priorytetem numer jeden”) łączy specjalistyczną wartość „bezpieczeństwo” z lifestyle’ową wartością „wygody” w jasną ofertę.
Slogan nie do podważenia
Marka CAT wydaje się nieskomplikowana. Warto jednak pamiętać, że istnieje prawie 100 lat. To bardzo długi czas, żeby znaleźć, opracować i doszlifować brand. No i 100 lat działalności to świetny argument, jeśli chodzi o trwałość. Slogan taki jak „Szukasz czegoś naprawdę trwałego? Oto oferta firmy, która z sukcesem działa od prawie 100 lat”. Nie do podważenia!
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
opracowanie: redakcja
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.