Start MwP Jak markę B2B rozstawiać w social mediach
Drukuj

Jak markę B2B rozstawiać w social mediach

Adrianna Nowak

ilustracja do artykułu z miesięcznika Marketing w Praktyce

Chcielibyśmy się tutaj podzielić doświadczeniem, jak w stosunkowo niedługim czasie (choć było jednak to kilka lat) można zbudować wizerunek eksperta dla klienta z nie najłatwiejszej branży.

B udowanie strategii komunikacji dla marek z branży budowlanej wymaga skrupulatnego poznania specyfiki produktów oraz potrzeb klientów. Dla firmy Protan Elmark nasza agencja prowadzi działania z zakresu marketingu internetowego oraz budowy wizerunku w sieci.

Dwie pieczenie w social mediach

W ramach prowadzonej komunikacji wizerunkowej zależało nam na osiągnięciu dwóch celów:

  • ▶ na pokazaniu przyjaznego oblicza marki oraz rozszerzeniu świadomości, że jej produkty można wykorzystywać niemal w każdej branży – od rolniczej, przez przemysłową, po sportową i bankietową. Zdecydowanie pomogło nam w tym wprowadzenie marki Protan Elmark do mediów, które wyznaczają trendy, czyli Instagrama, Facebooka i Pinterestu.
  • ▶ na zbudowaniu wizerunku eksperta i solidnego pracodawcy – w tym przypadku wykorzystaliśmy portal biznesowy LinkedIn, na którym prócz konta firmowego aktualizowane są systematycznie konta osobiste pracowników firmy. Regularna rozbudowa sieci kontaktów, a także polecenia, udostępnienia i komentarze udzielane z profili osobistych pod postami, doprowadziły do systematycznego wzrostu liczby osób obserwujących profil firmowy.

Ludzi interesują historie innych

Kolejnym ważnym medium, które ułatwia i przyspiesza tworzenie atrakcyjnego wizerunku w sieci, jest niewątpliwie YouTube. Pomysł na założenie własnego kanału komunikacji marki narodził się jeszcze zanim dorobiliśmy się profesjonalnych materiałów wideo. Na początku, aby w ogóle zacząć, publikowaliśmy sporadycznie nakręcane filmiki, np. dokumentujące proces powstawania hali namiotowej, czy 30-sekundowe proste spoty promocyjne. Jednak dość szybko naszła nas chwila refleksji i postanowiliśmy poszukać odpowiedzi na pytanie: „Co interesuje ludzi?” Odpowiedź narzuciła się sama: ludzi interesują historie innych. Tak narodził się cykl wideowywiadów z wybranymi klientami marki. Wybranymi, bo strategia doboru osób udzielających wywiadów nie powinna być przypadkowa. Dzięki temu, że to klienci z różnych branż, mogliśmy pokazać szerokie zastosowanie hal Protan Elmark, m.in. jako sali bankietowej, restauracyjnego tarasu widokowego, hali produkcyjnej czy namiotu magazynowego. Rozmówcy opowiadają o tym, w jaki sposób dobry produkt marki przyczynił się do rozwoju ich własnych biznesów. Cykl wideowywiadów został w ramach recyklingu contentu wykorzystany także w innym medium: na Facebooku.

Nie ilość, lecz trafność

Zdobycie uwagi odbiorców w przypadku tak szerokich możliwości zastosowania produktu, jakim jest hala namiotowa, wymagało stargetowania przekazu o kryteria dodatkowe. Bo sklasyfikowanie potencjalnych odbiorców w jedną określoną grupę jest po prostu niemożliwe. A z kolei typowe kryteria, takie jak: wiek, płeć, miejsce zamieszkania i zainteresowania, były niewystarczające. Aby przekaz maksymalnie precyzyjnie trafiał do właściwych odbiorców, uzupełniamy go także o takie parametry, jak wykształcenie, zawód, zainteresowania oraz kombinację kilku zainteresowań.

Przykładowo, jeśli w poście przybliżaliśmy funkcjonalność i zalety hali magazynowej, to naszym celem było dotarcie do przedstawicieli z branży e-commerce, właścicieli sieci sklepów internetowych, logistyków itp. Kiedy jednak pokazywaliśmy specyfikacje hal montowanych pod ujeżdżalnie, to zawężaliśmy dotarcie do właścicieli szkół jeździeckich i organizatorów zawodów konnych.

Zależało nam na zdobyciu jak największego zasięgu w jak najbardziej sprecyzowanej grupie odbiorców. Na Facebooku używamy do tego zróżnicowanych narzędzi wizualnych: zdjęć, grafik, infografik i materiałów wideo.

W czym tkwi największa siła marki

Szukając inspiracji na kolejne wrzutki, zastanowiliśmy się, gdzie i w czym tkwi największa siła Protan Elmark. Odpowiedź okazała się prosta. To, co najlepiej oddaje charakter działalności i rzetelność firmy, to dotychczasowe realizacje i nawiązane relacje z klientami. Wykorzystaliśmy więc referencje od zadowolonych klientów, tworząc cykl postów, które systematycznie zamieszczamy w social mediach. Kolejnym pomysłem są publikacje case studies z konkretnych realizacji hal. Prezentujemy w nich biznes klienta, rodzaj zamontowanego obiektu, specyfikę branży oraz przeznaczenie hali, wzbogacając publikacje licznymi zdjęciami i innymi ilustracjami.

Dialog i konfrontacja

Świetnie zdajemy sobie sprawę, że spośród tysięcy klientów i potencjalnych odbiorców, którzy próbują nawiązać kontakt za pośrednictwem wiadomości prywatnych, komentarzy pod postem czy opinii, zawsze mogą znaleźć się i tacy, którzy wyrażą się o marce nieprzychylnie. Przyjęliśmy jednak strategię, że charakter zamieszczonej wypowiedzi nie ma znaczenia – po prostu odpowiadamy na każdą opinię czy recenzję, w tym także na negatywne komentarze. To buduje poczucie, że marka nie boi się wejść w dialog z odbiorcami, jest cały czas obecna i przejmuje się swoim wizerunkiem w sieci.

Budzenie klientów mniej aktywnych

Latem zeszłego roku postanowiliśmy obudzić mniej aktywnych klientów Protan Elmark. Zorganizowaliśmy na portalu konkurs fotograficzny. Autor najciekawszego zdjęcia z hasztagiem #mojahala miał szanse na wygranie weekendu w spa, a także darmowego przeglądu hali. Zainteresowanie było duże – wielu dawnych klientów Protan Elamrk przypomniało sobie o marce, wzięli udział w konkursie i zaczęli systematycznie śledzić fanpage.

Blog jako wsparcie dla wizerunku eksperta

W naszym dążeniu do kontaktów i dialogu, demonstrowaniu otwartości i przystępności dla klienta, nie zapomnieliśmy też o budowaniu wizerunku eksperta i lidera. Idealnym narzędziem do tego celu okazał się blog firmowy. Linkowanie w mediach społecznościowych do wpisów blogowych zwiększa odwiedziny na stronie, a przede wszystkim przedstawia markę jako fachowca. Artykuły z poradami stały się sposobem na edukowanie potencjalnych klientów i przekonanie ich do usług marki w przyszłości. Zwiększenie świadomości o istnieniu takiego produktu jak hale namiotowe uważamy bowiem cały czas za najważniejsze.

 

ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO

 
 

Adrianna Nowak, specjalista ds. marketingu internetowego w agencji Widoczni

 

Serwis wykorzystuje pliki cookies w celu ułatwienia Państwu korzystania z naszych stron, a także w celach statystycznych i reklamowych.
Ustawienia dotyczące zapisywania przez stronę plików cookies możecie Państwo sprawdzić i zmienić w ustawieniach używanej przeglądarki.

Wiem, Zamknij