Spis treści wydania drukowanego MwP 9/2018
Tematu numeru: Marketer zdobywa wiedzę
ARTYKUŁY Z TEMATU NUMERU:
-
Jak się uczymy w branży marketingu
Redakcja
Coaching, szkolenia, lektura, blog/vlog, mentoring to pięć sprawdzonych metod, którymi marketerzy zdobywają wiedzę i umiejętności zawodowe. Każda z nich ma swoje wady, zalety oraz dobre praktyki. Zaraz je przedstawimy.
-
Jak ja się uczę?
Łukasz Wyglądała, Maciej Sznitowski, Dorota Bartosiak, Anna Bogel-Malicka
Zaprosiliśmy czwórkę doświadczonych marketerów, prosząc o podzielenie się na łamach „Marketingu w Praktyce” ich know-how – osobistymi przemyśleniami w kwestii, jak najlepiej zdobywać przydatną w marketingowej branży wiedzę. Tak się złożyło, że każde z naszych gości wskazuje na nieco inną ścieżkę uczenia się, co zapewne wynika z odmienności zawodowych doświadczeń.
-
Myśl i twórz
Karolina Małagocka
Zamiast mówić o „uczeniu się” marketingu, lepiej użyć zwrotu „rozwijam się w obszarze marketingu”. Uczenie się budzi szkolne skojarzenia, a przecież sukces w naszej pracy nie polega na zaliczeniu klasówki z brandingu czy analityki!
-
Jak rozwijać wiedzę w firmie lub agencji?
Anna Kupczyk
Metod doskonalenia kompetencji jest wiele. Najbardziej skuteczne są programy rozwojowe, zawierające rozwiązania z każdej grupy źródeł i narzędzi, czyli szeroko pojęty blended learning.
-
Sztuka czytania trendów
Redakcja
Od kilku lat jesteśmy zasypywani opracowaniami o trendach. Musimy umieć wyłowić z tej lawiny informacji te samorodki wiedzy, które nam się najbardziej przydadzą w codziennej działalności marketingowej, podczas tworzenia założeń kampanii i układania rocznych mediaplanów.
-
Trend egoizmu komunikacyjnego
Maciej Sznitowski
Słowo trend oznacza ogólny kierunek rozwoju. Ale są trendy, które oznaczają coś zupełnie przeciwnego, czyli brak zmiany. Egoizm komunikacyjny jest jednym z nich.
-
Wise Brand – trzeba tylko chcieć
Mateusz Zmyślony
W starych krajach Unii Europejskiej nikogo nie dziwi fakt, że tematem numer 1 jest recykling, etyka w łańcuchu dostaw, promowanie wielorazowych opakowań czy wprowadzanie trendów typu zero waste, no trace…
-
Jak porządkować case’y i anegdoty branżowe
Redakcja
Case’y i anegdoty to szczególny rodzaj wiedzy branżowej. Ich atrakcyjność i szczegółowość sprawiają, że bardzo przyjemnie się ich słucha lub je czyta, ale marketerzy mają duże problemy z uogólnieniem wniosków i przeniesieniem ich na własne poletko.
-
Wstydź się, jeśli nie znasz tej kampanii
-
Mapa wiedzy marketera
Oprac. redakcja
Mapa wiedzy marketera to uporządkowany zbiór informacji o marce, konkurentach, odbiorcach, sposobach komunikacji oraz otoczeniu (w tym trendach), dzięki którym w sposób przemyślany wybierzesz przesłania, kanały dotarcia/media, kreacje dla akcji i kampanii marketingowych. Rzut oka wystarczy, bo stwierdzić, co wiesz, czego nie wiesz, a co mogło stracić swoją aktualność. Poznaj 36 pytań porządkujących wiedzę!
ANALIZY:
-
Marketing słabiej działa, bo…
Mariusz Ludwiński
Nie szukajmy przyczyn tytułowego zjawiska na poziomie JAK, czyli w umiejętnościach kreatywnych ani w znajomości nowych mediów. Spójrzmy głębiej: na poziom DLACZEGO. Tam odnajdziemy prawdziwe powody – i przy okazji, źródła przewagi dla marek!
-
Klientocentryzm z korzeniami u szewca
-
Wejść, kupić, wyjść
Ireneusz Laskowski
W ostatnich latach tradycyjne wzory zanikają, coraz trudniej segmentować konsumentów według dawnych kategorii. To wyraźna zmiana perspektywy, co stwarza zagrożenia, ale też przynosi szanse i możliwości. W ich identyfikacji pomaga badanie „Barometr. Jak i gdzie kupują Polacy?”.
NARZĘDZIA:
-
Rap się sprawdza
-
Marki masowe – nowe rozdanie
Karolina Gajewska
Marki masowe wchodzą dziś na zupełnie nowy poziom i mogą wywrócić dotychczasowy układ rynku.
-
Cukierek dla kosmity
Krzysztof Wadas
Jednym z narzędzi, które nieinwazyjnie przyciąga uwagę konsumenta do marki, jest product placement. Czy Polacy umieją z niego korzystać?
-
Kupony wciąż w grze
Michał Sędzielewski
Od dziesięcioleci nic nie działa lepiej na potencjalnego klienta, jak stworzenie okazji do zakupu w postaci kuponów rabatowych i kart podarunkowych. Jednak aby były one skuteczne, muszą zostać dostosowane do wymogów obecnych czasów.
-
Namingowe ścieżki: Cosik pomaga ten Yanosik
Konrad Gurdak
Wchodzisz do sklepu, nie zdając sobie sprawy z tego, że co rusz trafiasz na marki z nazwami eponimicznymi. To marki wywodzące się od nazwisk, imion, słynnej postaci (nie tylko historycznej), rzadziej od zwierząt lub przedmiotów. Są nimi więc pierniki Kopernika, lody Grycana, a nawet ciągniki Ursus. Ten kierunek tworzenia nazwy ma swoje plusy i również minus. Poznaj potencjał nazw eponimicznych.
-
Chcesz odświeżyć stronę – nie dekoruj zakalca!
Anna Sorbian, Paulina Siwiec, Magda Grudzień
Przygotowanie nowoczesnej i funkcjonalnej dla klientów strony internetowej to dziś konieczność. Mądrze zaprojektowana wizytówka w sieci buduje i utrwala wizerunek każdej organizacji. Czas więc poznać najnowsze trendy i pomyśleć o jej odświeżeniu.
-
10 lat temu i za 10 lat
Szymon Dyrlaga
Wciąż natrafiamy na raporty firm badawczych, przedstawiające statystyki z wysyłki e-maili. Mogłoby się wydawać, że w tym temacie napisano już wszystko, pojawia się więc pytanie: „Po co tak duża liczba badań?”. Otóż po to, że e-mail się zmienia i coś, co było aktualne kilka lat temu, dziś jest już często reliktem przeszłości.
GŁOSY NA CZASIE:
-
Nagrody rozbijają bank
Tomasz Chmielewski
Shopper będący przy półce zyskał kolejną zmienną, która ma wpłynąć na jego decyzję.
-
Dwa powszechne błędy firm w socialu i PR
Marcin Kuchno, Robert Tarnowski
Marketer powinien wiedzieć, kiedy przycisnąć z wydawaniem budżetu marketingowego, a kiedy spieszyć się powoli.
Z PAMIĘTNIKA TESTERA:
TRENDY:
-
Kto chce zostać marketerem?
Sławomir Skowerski
20 lat temu mały Wojtek marzył, by zostać strażakiem. Dziś mały syn Wojciecha chce zostać youtuberem, inżynierem albo specjalistą w branży paliwowej. Co to oznacza dla komunikacji marek, produktowej i employerowej oraz dla nas samych, marketerów, i dla naszej branży?
OPINIE:
-
Imperium danych
Iwona Kubicz, Aleksandra Młyńska
Facebook w Polsce ma aż 16 milionów użytkowników!
FELIETON:
-
„Marketing” to też dobra marka
Jan Hartman
Widzicie tę pułapkę prestiżu? Marketing traktowany jest niepoważnie i protekcjonalnie, bo sam zbyt często posługuje się niepoważnymi i protekcjonalnymi formami komunikacji.
SPIS TREŚCI WYDANIA DRUKOWANEGO