Influencerzy – marketingowe eldorado
Diana Stachera, Kuba Jugo
Marketing w Praktyce nr 12 / 2018 / Analizy / artykuł z wydania drukowanego
Influencer marketing to już nie tylko trend, to dla coraz większej liczby marketerów jedno z głównych narzędzi skutecznej promocji.
O co właściwie bardziej chodzi w influencer marketingu – o zasięg czy wpływ? O wpływ, bo jednak to na tym słowie opiera się cała idea influencer marektingu. Ma ona dla marketerów coraz większe znaczenie. Mnogość kanałów i narzędzi komunikacji oraz wręcz nieskończona liczba przekazów reklamowych powodują, że osoby odpowiedzialne za promocję brandów i świadome skuteczności poszczególnych działań coraz częściej uciekają się do współpracy z wpływowymi ludźmi. Ludźmi, którzy w ramach znacznie mniejszych budżetów i mniejszej liczby dobrze przemyślanych działań pozwalają im na dotarcie do potencjalnych klientów – ufających, zaangażowanych i bardziej otwartych na sugestie influencerów niż w przypadku przekazów kierowanych do ogółu rynku.
Przyjrzyjmy się kilku akcjom, na których przeprowadzenie zdecydowały się firmy z różnych branż, i spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy influencer marketing nadal jest trendem czy może już na stałe wpisał się w wachlarz skutecznych narzędzi promocji?
Nikt nie mówił, że będzie łatwo, a jednak się udało
Influencerzy i branża nowoczesnych technologii w udanej wspólnej akcji to dla wielu brandów z tego sektora wyjątkowo trudne wyzwanie. I nie mówimy tu o produktach, które blogerzy i vlogerzy otrzymują od firm do testów, by móc przedstawić konsumentowi ich zalety i wady (choć przede wszystkim zalety), ale o projekcie z prawdziwego zdarzenia. Prób było bowiem całkiem sporo i swoją obecność w influencer marketingu w obszarze technologii zaznaczyli m.in. przedstawiciele sceny muzycznej jak np. Will.i.am współpracujący z marką Intel czy Lady Gaga, która przez kilka lat zajmowała stanowisko creative directora specjalnej linii Polaroid Imaging. Jednym z najciekawszych przykładów udanej kooperacji jest jednak to, co wraz z Ashtonem Kutcherem zrealizowała marka Lenovo. Kilka lat temu ten znany na całym świecie producent sprzętu komputerowego zatrudnił celebrytę jako inżyniera produktu. Po roku okazało się, że współpraca nie była tylko marketingowym wytrychem do firmowania linii produktowej nazwiskiem gwiazdy, ale że Kutcher stał się twórcą linii tabletów i był w pełni zaangażowany nie tylko w ich powstanie, ale też w strategię promocji. Wybór influencera okazał się tu kluczem do sukcesu – Kutcher ma bowiem techniczne wykształcenie i sam od wielu lat inwestuje w start-upy i rozwiązania technologiczne, nie tracąc tym samym kontaktu z tym jakże dynamicznym sektorem gospodarki. Współpraca ta przyniosła Lenovo wiele korzyści, ale przede wszystkim została dobrze oceniona przez branżę. Jest również dowodem na to, że firma działająca na bardzo konkurencyjnym rynku, który jest podzielony pomiędzy naprawdę silnych graczy, takich jak Apple czy Samsung, może wykorzystać influencer marketing w tak korzystny dla siebie sposób, że konkurencja długo nie zapomni o jej przemyślanym posunięciu.
Trener szkolenia: Diana Stachera
Influencer marketing. Skuteczne akcje marki z influencerami.
Szkolenie:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Celny strzał w finansach
Na finansach znają się wszyscy, bo przecież każdego dnia zarządzamy swoim budżetem. Temat jest też niezwykle popularny wśród influencerów, którzy na różne sposoby próbują tłumaczyć konsumentom zasady oszczędzania, funkcjonujące na rynku produkty finansowe czy po prostu podstawy tej mimo wszystko tajemnej dla wielu wiedzy. Jest podaż (w liczbie influencerów) jest też popyt na ich usługi (wśród różnego rodzaju firm i instytucji działających na rynku). Akcje pomiędzy tymi dwoma podmiotami można by wymieniać niemal w nieskończoność. Jedne bardziej udane, inne nieco mniej, ale zawsze w jakimś stopniu przekładające się na wizerunek, świadomość czy liczbę nowych klientów.
Przyjrzyjmy się współpracy Michała Szafrańskiego, prowadzącego bloga „Jak oszczędzać pieniądze”, z firmą MasterCard. Przykuła ona moją uwagę ze względu na aspekt edukacyjny, a nie czystą komercję. Przez rok tego współdziałania przygotowana została solidna baza wiedzy finansowej – od informacji dotyczących kart bankowych przez kurs „Pokonaj swoje długi”, po praktyczne porady autora bloga i odpowiadanie na pytania czytelników oraz dzielenie się zdobytą własną wiedzą. Współpraca ta przyniosła wymierne korzyści dla obu stron: firma zyskała świetny kanał promocji – większą rozpoznawalność, budowała skutecznie swój wizerunek i pozyskała nowych klientów, influencer natomiast dzięki swojej normalnej aktywności zyskał wielu nowych czytelników. Trafiony wybór wpływowej osoby oraz przemyślany przebieg akcji skupionej na edukacji okazał się celnym strzałem.
FMCG – raj dla marek i influencerów
Współpraca pomiędzy firmami z branży FMCG a influencerami należy niewątpliwe do najbardziej popularnych i widocznych. Nie ma się co dziwić, każdy śmiertelnik (nawet wpływowa osoba) używa każdego dnia produktów spożywczych czy kosmetyków. Marki działające w tym segmencie od wielu już lat sięgają po influencer marketing. Na polskim rynku warto wymienić m.in. akcję Coca-Coli z youtuberami o świątecznej radości, akcję „Dociekliwi” McDonalda czy mistrzowską i znaną chyba wszystkim Trasę koncertową Męskie Granie organizowaną przez Grupę Żywiec (tak, to też influencer marketing).
Skupię się jednak na ciekawym projekcie marki Somersby, ponieważ brand zdecydował się na działanie z rozmachem i do współpracy zaprosił aż 101 influencerów. Celem kampanii, bo tak należy nazwać prowadzoną akcję, było zbudowanie rozpoznawalności jednocześnie ze skojarzeniem, że jest to najlepsze piwo smakowe na rynku. Wśród wpływowych postaci znaleźli się m.in.: Kominek, Jessica Mercedes, Fashionelka, Segritta i Paweł Opydo. Na ich kanałach marka pojawiała się w sposób naturalny i wiele razy. W świetny sposób wykorzystano media społecznościowe, a samo wydarzenie główne, czyli impreza Lorda Somersby, spotkała się z pozytywną opinią mediów, branży, ale przede wszystkim samych konsumentów. Na wyróżnienie zasługują również producenci napojów mocniej wyskokowych, którzy ze względu na różne prawne ograniczenia chętnie współpracują z influencerami. Warto wymienić np. projekt 90/30 marki Wyborowa we współpracy z Radzimirem Dębskim (Jimkiem) czy kampanię producenta whisky Johnnie Walkera „Rób to, w co wierzysz”, do której zaangażowani zostali m.in. Dawid Podsiadło, Sokół i Bogusław Linda.
Kto wykorzystuje marketing wpływu najlepiej
Wieloma intersującymi projektami z obszaru influencer marketingu mogą pochwalić się brandy oferujące sprzęt AGD. Oprócz Samsunga czy marki Amica po ten rodzaj promocji sięgają również mniejsi gracze, np. Haier współpracujący z wymieniającym lodówkę Hardkorowym Koksu – choć to działanie było kierowane do bardzo sprecyzowanej grupy odbiorców. Bardzo dobrze w świecie influencerów poruszają się również marki modowe. Warto wspomnieć chociażby o akcjach z influencerami podejmowanych przez Deichmanna czy DOMODI, z doświadczeń których coraz śmielej korzystają teraz nawet małe polskie brandy modowe. Nie sposób pominąć również branży motoryzacyjnej, która po marketingu wpływu porusza się niczym ryba w wodzie. Do historii przeszły już niewątpliwe akcje prowadzone przez BMW, projekt Volvo związany z końcem reprezentacyjnej kariery piłkarza Zlatana Ibrahimovica czy kooperacja Peugeota z polskimi blogerami w ramach promocji nowych modeli.
W usługach też się sprawdza
Influencerzy są również wykorzystywani przy nietypowych projektach niekoniecznie skupionych na namacalnych produktach. Przykładem takiej wyjątkowej kampanii jest akcja #vistipoland zorganizowana przez Polską Organizację Turystyczną. Instytucja nawiązała współpracę z grupą siedmiu zagranicznych vlogerów pochodzących z różnych krajów świata, którzy zdecydowali się odwiedzić Polskę, by pokazać jej piękno. Wpływowi podróżnicy odwiedzili m.in.: Pomorze, Małopolskę, Warmię i Mazury, Bieszczady, Podlasie, a także kilka najpiękniejszych polskich miast, by dzięki przygotowanym filmom przedstawić jak najwięcej turystycznych atrakcji Polski. POT przy wyborze influencerów postawiła nie tylko na zasięgi, ale również na wiarygodność vlogerów, chcąc, by wysiłek włożony w budowanie świadomości na temat Polski zakiełkował faktycznymi wizytami w kraju nad Wisłą.
Na krótki opis zasługuje również projekt społeczny „Moc klikania”. To akcja, w którą zaangażowani byli Maciej Stuhr oraz Dawid Podsiało zachęcający do klikania w Pajacyka na stronie Polskiej Akcji Humanitarnej Pajacyk.pl w celu zbierania środków na finansowanie posiłków dla dzieci z ubogich rodzin. Aktor wystąpił w spocie, który zresztą sam wyreżyserował, a utwór do niego zaśpiewał Dawid Podsiadło.
Influencer marketing to już nie tylko trend
Przykłady współpracy różnych marek, firm i instytucji działających w Polsce i na świecie z influencerami można wymieniać właściwie bez końca. Wszystkie one, choć różne w swych założeniach, celach i sposobach przeprowadzenia, pokazują, jak popularny stał się w ostatnich latach influencer marketing i jak skutecznym narzędziem może być dla podmiotów różnej wielkości i z różnych sektorów. Z jego nośności korzystać mogą nie tylko producenci, dystrybutorzy czy końcowi sprzedawcy, ale także organizacje rządowe i pozarządowe. Marketing wpływu można zastosować niemal do wszystkiego, ważne tylko, by dobrze wybrać cel, przemyśleć formułę projektu i zrealizować go w odpowiedni sposób z odpowiednią osobą, która ma wpływ dokładnie na interesującą nas grupę docelową. Nie jest to oczywiście łatwe i bezproblemowe działanie, ale dzięki wielu już latom doświadczeń obu współpracujących stron i odpowiedniej wiedzy można przejść ten proces w całkiem przyjemny i satysfakcjonujący sposób. Influencer marketing to już nie tylko trend, to dla coraz większej liczby marketerów jedno z głównych narzędzi skutecznej promocji.
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
Diana Stachera, senior strategist w agencji JJ Communications.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Kuba Jugo, właściciel agencji JJ Communications.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.