ZaglÄ damy za kulisy optymalizacji
redakcja
Marketing w Praktyce nr 12 / 2018 / Wprowadzenie z Tematu Numeru: Jak optymalizowaÄ marketing / artykuÅ z wydania drukowanego
Pierwsza podstawowa zasada brzmi: każdy powinien optymalizowaÄ marketing, szczególnie digital. Taki proces skÅada siÄ z piÄciu etapów i dotyczy siedmiu obszarów kompetencji.
F irma SmartInsights opracowaÅa model zarzÄ dzania, rozwoju i optymalizacji digital marketingu. Rozróżnia siÄ w nim piÄÄ poziomów realizacji digital marketingu:
- żaden/ograniczony â marka robi niewiele w digitalu, do tego zarzÄ d nie wspiera tych dziaÅaÅ; tych marek wyszÅo w badaniu 5 proc.,
- podstawowy â poczyniono pewne inwestycje, ale zarzÄ d nie pozwala na wiÄcej; tych marek jest 17 proc.,
- niespójny â w niektórych obszarach inwestycje poszÅy raźno do przodu, inne zaÅ leÅ¼Ä odÅogiem; takich marek wyszÅo w badaniu 35 proc.,
- zaawansowany â inwestycje w digital marketing przebiegajÄ sprawnie, zgodnie z potrzebami, oraz przy wsparciu zarzÄ du; tak wyglÄ da sytuacja w 32 proc. marek,
- zoptymalizowany â 12 proc. marek biorÄ cych udziaÅ w badaniu inwestuje wedÅug potrzeb, posiada dobrze rozwiniÄte kompetencje w tworzeniu i zarzÄ dzaniu kampaniami w digitalu oraz (!) optymalizuje je jeszcze bardziej.
Zgadza siÄ, dobrze czytasz â nawet marki, które naprawdÄ nieźle sobie radzÄ w digitalu, prowadzÄ dziaÅania optymalizacyjne. Ich dokÅadny zakres krótko przedstawimy w nastÄpnym tekÅcie. Tym bardziej wiÄc optymalizacjÄ powinni prowadziÄ ci marketerzy, którzy pracujÄ w mniej komfortowych warunkach: bez wsparcia zarzÄ du, z ograniczonym budżetem, jedynie w wybranych obszarach/mediach cyfrowych. Dla tych marketerów każda zÅotówka musi byÄ wydana w sposób optymalny. Inaczej sÅabsze wyniki w kolejnym raporcie rocznym posÅuÅ¼Ä jako pretekst do dalszego przyciÄcia budżetu na digital â a to przeÅoży siÄ na kolejne spadki, patrzÄ c na kierunek przemian zachodzÄ cych w marketingu.
Zatem pierwsza podstawowa zasada brzmi: każdy powinien optymalizowaÄ marketing, szczególnie digital. Tobie też przyda siÄ trochÄ optymalizacji. W zależnoÅci od poziomu inwestycji i poziomu kompetencji powód i cel optymalizacji bÄdÄ inne, ale projekt o nazwie âoptymalizacjaâ powinien byÄ realizowany.
Druga wskazówka brzmi: budżet uÅatwia pracÄ, ale wyniki w wiÄkszym stopniu zaleÅ¼Ä od sposobu jego wydania, niż od wysokoÅci. To wyraźny wniosek, który wypÅywa z badania Adobeâs Digital Optimization za rok 2014, przeprowadzonego przez Adobe we wspóÅpracy z Econsultancy.
4,5 proc. to poziom konwersji, który osiÄ ga 20 proc. najlepszych firm biorÄ cych udziaÅ w badaniu. PozostaÅe firmy osiÄ gajÄ poziomy niższe. Pierwsza myÅl jest taka, że owe 20 proc. najlepszych firm wydaje najwiÄcej na optymalizacjÄ, prawda? Otóż, nie do koÅca.
Generalnie, firmy te faktycznie wydajÄ wiÄcej. WiÄcej niż 5 proc. budżetu marketingowego przeznacza na optymalizacjÄ 60 proc. firm âz góryâ (uzyskujÄ cych górne 20 proc. wyników) oraz 39 proc. firm âz doÅuâ (uzyskujÄ cych dolne 80 proc. wyników). Jednak wciÄ Å¼ mamy dwie sytuacje:
- 39 proc. firm âz doÅuâ wydaje spore pieniÄ dze, prowadzi projekty optymalizacyjne, a mimo to uzyskuje wyniki poniżej liderów rynkowych,
- 40 proc. firm âz góryâ wydaje na optymalizacjÄ mniej niż 5 proc. budżetu lub wrÄcz nie wie, ile dokÅadnie wydaje (bo nie mierzy), a mimo to osiÄ gajÄ one Åwietne wyniki.
Wniosek i jednoczeÅnie druga podstawowa zasada optymalizacji brzmi zatem tak: najpierw zwiÄksz budżet na optymalizacjÄ (dziÄki temu przejdziesz w realizacji digital marketingu z poziomu podstawowego na niespójny), a potem zacznij rozwijaÄ umiejÄtnoÅci w optymalizacji poszczególnych kanaÅów, mediów, komunikatów. Gdy pokażesz zarzÄ dowi, że dziÄki testom, personalizacji, optymalizacji treÅci, nowym wskaźnikom oceny jakoÅci digitalu uzyskujesz lepsze wyniki choÄby na Facebooku, Åatwiej bÄdzie ci wystÄ piÄ o wiÄkszy budżet, który przeznaczysz na poszerzenie optymalizacji i caÅego digital marketingu na e-mail, GoogleAds, content, UX, rozwój produktu, budowanie marki w digitalu. JeÅli nie udowodnisz, że umiesz dobrze wydaÄ niewielki budżet, nie dostaniesz wiÄkszego. PamiÄtaj: 31 proc. firm âz góryâ wydaje mniej niż 5 proc. na optymalizacjÄ, a mimo to wskaźnik konwersji majÄ âz góryâ. Możesz byÄ jednÄ z takich firm.
PiÄÄ etapów procesu optymalizacji
Firma SmartInsights opracowaÅa także model procesu optymalizacji digital marketingu. SkÅada siÄ z piÄciu etapów i dotyczy siedmiu obszarów kompetencji w zarzÄ dzaniu digital marketingiem. Etapy te to:
- poczÄ tkowy (initial) â generalnie brak uporzÄ dkowania i zarzÄ dzania, dużo siÄ robi, ale bez bardziej przemyÅlanego planu,
- ogarniÄty (managed) â zostaje wdrożona podstawowa struktura i plan dziaÅaÅ, ponieważ jednak kryterium oceny jest oparte na iloÅci podjÄtych dziaÅaÅ, dziaÅania nie sÄ spójne, przemyÅlane, ani nawet za bardzo zgrane z rynkiem,
- okreÅlony (defined) â istnieje w miarÄ spójna strategia marketingowa, która wpÅywa na wszystkie elementy marketingu; strategia odnosi siÄ bardziej do pozycji na rynku, mniej do klientów; roczne mediaplany, rzadko zmieniane w trakcie roku,
- mierzony (quantified) â strategia marketingowa odnosi siÄ do rynku: kombinacji klientów oraz oferty; marketing bada i odpowiada na potrzeby klientów; wysoka personalizacja,
- optymalizowany (optimized) â marketing odchodzi od oferty, w peÅni skupiajÄ c siÄ na klientach; oferta oraz komunikacja jest dostosowywana do klientów; projektuje i realizuje siÄ szybkie kampanie, skierowane do wÄ skich grup odbiorców.
Z kolei obszary, którymi różniÄ siÄ te poziomy to:
- podejÅcie strategiczne,
- sposób oceny i rozwoju wyników,
- wsparcie zarzÄ du,
- zasoby i struktura organizacyjna,
- dane i infrastruktura technologiczna,
- integracja komunikacji z klientami,
- integracja doÅwiadczenia klientów1.
OsiÄ gniÄcie celu (strategicznego lub biznesowego) może wymagaÄ stosowania nieoptymalnych Årodków/kanaÅów.
Na drugim poziomie zarzÄ dzania digital marketingiem wybór używanych kanaÅów wynika z listy priorytetów. CzÄsto sÄ one zwiÄ zane z cenÄ dostÄpu do kanaÅu, przyzwyczajeniami (âNasza marka zawsze pojawiaÅa siÄ w princie â wiÄc to kontynuujemyâ) lub posiadanymi kompetencjami (znawca od sociala promuje social, a gdy na jego miejsce przyjdzie spec od wyszukiwarek, na szczyt hierarchii wÄdrujÄ GoogleAdsy). PrzejÅcie na trzeci poziom wymaga porzucenia myÅlenia narzÄdziami/kanaÅami i przyswojenia myÅlenia strategiÄ .
Na przykÅad: jeÅli strategiÄ jest budowa i wzmacnianie lojalnoÅci klientów, to GoogleAds spadajÄ w hierarchii, nawet gdy kierownik dziaÅu marketingu to najwiÄkszy spec od GoogleAds po tej stronie Morza BaÅtyckiego. W górÄ idzie natomiast content i e-mail marketing, nawet jeÅli niewiele osób miaÅo z tym do czynienia do tej pory.
KorzystaÄ z kilku agencji czy budowaÄ dziaÅ wewnÄtrzny?
Robienie marketingu w modelu zarzÄ dzania wachlarzem agencji-podwykonawców ma spore plusy: można budowaÄ jednÄ kompetencjÄ â czyli zarzÄ dzanie marketingiem zamiast kilkudziesiÄciu kompetencji narzÄdziowych. No i firmowy zespóŠmarketingowy może liczyÄ mniej osób, z których każda jest liderem osobnego projektu. Jest to wygodne rozwiÄ zanie. Wiele marek idzie w tym kierunku, ponieważ to obniża koszty w stosunku do rozgardiaszu, który panowaÅ wczeÅniej. To dobry sposób na przejÅcie z pierwszego poziomu marketingowego kunsztu na poziom drugi. Jednak przejÅcie z poziomu drugiego na trzeci â czyli osiÄ gniÄcie kolejnego poziomu optymalizacji â wymaga centralizacji. Polega ona w tym przypadku na stworzeniu staÅego zespoÅu wÅasnego i wybranych agencji, pracujÄ cych wspólnie jako jeden zespóÅ. Praca z agencjÄ nie przebiega projektowo, ale w sposób ciÄ gÅy. Pracownicy agencji nie pracujÄ w biurze agencji, ale w biurze firmy. Plan dziaÅaÅ jest okreÅlony i zgodny ze strategiÄ .
WiÄkszoÅÄ problemów z contentem mija na czwartym poziomie
PrzejÅcie z trzeciego poziomu na czwarty, w obszarze komunikacji z klientami oraz w obszarze doÅwiadczeÅ klientów, wymaga personalizacji. GÅównym zarzutem, który majÄ klienci wobec contentu, jest jego nieodpowiednioÅÄ, niepraktycznoÅÄ. Content jest traktowany jako kolejny âpushâ komunikatu sprzedażowego (rodem z poziomu numer dwa), zamiast jako precyzyjna odpowiedź na problemy klientów (czego oczekuje siÄ na poziomie numer cztery). Oznacza to tworzenie wielu specjalistycznych treÅci zamiast kilku ogólnych, skierowanych niby do wszystkich, ale tak naprawdÄ do nikogo. Pozostaje co prawda problem czasu na tworzenie dobrego contentu â można to rozwiÄ zaÄ na poziomie strategii i przydzielania budżetów. JeÅli content jest zgodny ze strategiÄ , to należy przesunÄ Ä na niego Årodki z innych projektów. Wtedy bÄdzie można zatrudniÄ dodatkowe osoby do przygotowywania materiaÅów graficznych, tekstów, filmów.
https://www.smartinsights.com/solution/digital-marketing-optimization-aa01/
https://econsultancy.com/digital-marketing-optimization-five-lessons-from-the-top-performers/
1PeÅnÄ , kolorowÄ i przydatnÄ grafikÄ znajdziesz w materiale pt. âDigital marketing strategy: How to structure a plan?â, na stronie firmy, pod linkiem https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/. My tutaj przedstawimy trzy obserwacje-sugestie i powody podejmowania dziaÅaÅ marketingowych, które wynikajÄ z tego planu rozwoju optymalizacji digital marketingu. Ale w tej grafice wniosków kryje siÄ jeszcze wiÄcej. ZachÄcamy do samodzielnego jej przestudiowania.
Â
AKTUALNY NUMER
Nr 12/2018
IloÅÄ stron: 82
TEMAT MIESIÄCA
SPIS ARTYKUÅÃW Z TEMATU MIESIÄCA
-
ZaglÄ damy za kulisy optymalizacji
redakcja
Pierwsza podstawowa zasada brzmi: każdy powinien optymalizowaÄ marketing, szczególnie digital. Taki proces skÅada siÄ z piÄciu etapów i dotyczy siedmiu obszarów kompetencji.
-
Nie zaczynaj, jak nie znasz celu
Dominika Meinardi
U 30 proc. marketerów budżet na kampaniÄ w mediach ustalany jest uznaniowo przez zarzÄ d, a 18,5 proc. w ogóle nie wie, w jaki sposób jest ustalany. Nic dziwnego, że wyniki nie satysfakcjonujÄ . Na szczÄÅcie Åatwo to poprawiÄ.
-
Kampania precyzyjnie zmierzona
Gabriel Matwiejczyk
Fakt, że reklama byÅa wyÅwietlana na ekranie przez dÅugi czas, niewiele mówi o tym, czy widzowie pozytywnie odbierajÄ lokowanÄ w przekazie markÄ i czy zamówiliby reklamowany produkt. ByÄ może reklama byÅa po prostu zabawna, wiÄc odbiorcy oglÄ dali jÄ do koÅca.
-
Inspiruj siÄ contentem użytkowników
redakcja
Czy klienci producenta rowerów nakrÄciliby film w 4K, pokazujÄ cy wyÅcig kolarski w inspirujÄ cym momencie, gdy zwyciÄzca mija liniÄ mety i wyrzuca rÄce w górÄ w geÅcie triumfu? Czy może filmik w 240p, w którym przez pierwsze 20 sekund widaÄ tylko trawÄ, asfalt, kostki chodnikowe, niewielkie schody â czyli widok, który majÄ przed oczami zwyczajni rowerzyÅci?
-
Każdy klient chce innego doÅwiadczenia
Gabriela Silarow
Internet, trendy i możliwoÅci caÅy czas siÄ zmieniajÄ , dlatego strategia personalizacji dziaÅaÅ w digital powinna byÄ aktualizowana przynajmniej raz na 6 miesiÄcy. W kolejnych latach ten interwaÅ bÄdzie siÄ zapewne skracaÅ.
-
Personalizacja: 13 wskazówek
Gabriela Silarow
O personalizacji komunikacji mówi siÄ już od 2012 roku. Mimo to wciÄ Å¼ nie zawsze jest wÅaÅciwie rozumiana. Dlatego przygotowaÅam krótkÄ instrukcjÄ, którÄ możesz wykorzystaÄ w tworzeniu strategii komunikacji.
-
Jak optymalizowaÄ tekst reklamowy
Natalia Jasiak
Wielu reklamodawców przykÅada duÅ¼Ä wagÄ do grafiki, grup docelowych, budżetu. Ale z tekstami do reklam bywa gorzej. âNo bo ludzie dziÅ nie czytajÄ â¦â. I w efekcie reklamy nie sÄ tak skuteczne, jak mogÅyby byÄ.
-
Zalecenia gwarantujÄ ce sukces
redakcja
Jak każdy w biznesie, potrzebujesz optymalizowaÄ, nawet jeÅli już teraz uzyskujesz zadawalajÄ ce ciÄ efekty. PodsumowujÄ c rozważania naszych autorów, możemy ujÄ Ä zalecenia w kilku dosÅownie punktach. Ich przestrzeganie sprawi, że przeprowadzona w ich myÅl optymalizacja przyniesie oczekiwane, Åwietne wyniki.