Nawet jeśli nie chcesz nic robić na YouTube…
Kamil Bolek, Dominika Kucner
Marketing w Praktyce nr 2 / 2019 / Narzędzia / artykuł z wydania drukowanego
…to i tak warto nieco orientować się, co i jak. Poniżej w sposób maksymalnie praktyczny wyjaśniamy, o co chodzi we współpracy z influencerami na YT.
Świat YouTube’a jest pięknie różnorodny. Warto bezpiecznie eksperymentować i przetestować współpracę oraz efekty z twórcami z różnych kategorii. A tych głównych jest aż sześć.
- Beauty/fashion. Siła przedstawicieli tej kategorii tkwi w formie przekazu. Rzetelne testy produktów i przystępne dla większości odbiorców tutoriale sprzyjają stałemu wzrostowi społeczności wokół kanałów.
- Edukacja/nauka. Ci twórcy objaśniają, analizują, eksperymentują. Złożone i skomplikowane zagadnienia ekonomiczne, fizyczne, chemiczne, biologiczne, historyczne, potrafią tłumaczyć w prosty sposób. Pokazują widzom ciekawostki otaczającego nas świata, nad którymi większość nie ma czasu ani wiedzy zastanawiać się na własną rękę.
- Gaming/technologie. Kto z nas w dzieciństwie z zapartym tchem nie zaglądał koledze przez ramię, gdy nadeszła pora jego grania na komputerze? Profesjonalni gracze, którzy zamieszczają na YT swoje nagrania, często wykonują w grach niecodzienne sztuczki, podejmują najtrudniejsze wyzwania i misje niemożliwe do wykonania.
- Hobby/nisze tematyczne. Kto szuka ciekawostek i praktycznych informacji na temat łyżwiarstwa, zoologii, kuchni azjatyckiej albo influencer marketingu, ten ogląda materiały twórców z tej kategorii.
- Lifestyle/vlogi. Twórcy z tej kategorii to współcześni trendsetterzy. Śledzą i komentują nowości produktowe, uczestniczą w najważniejszych wydarzeniach, a także prowokują do dyskusji na ważne społeczne tematy.
- Rozrywka – Największe zasięgi, najbardziej pozytywny sentyment, najpopularniejsze wirale: to właśnie z tą kategorią najczęściej kojarzone są treści na YouTube.
Beauty
Współcześni beauty guru cieszą się ogromnym zaufaniem widzów i stają się najważniejszym źródłem decyzji zakupowych klientów. Często, jeszcze zanim produkt trafi na rynek, odbiorcy mają na jego temat konkretną opinię, bo widzieli już kilka testów na kilku kanałach influencerskich. Nic więc dziwnego, że marki kosmetyczne tak ochoczo nawiązują z takimi influencerami współpracę. W swoich filmach pokazują oni najwięcej produktów, a ich kampanie osiągają najwyższe ROI.
Najpopularniejsze formaty wideo w tej kategorii to: ulubieńcy (najlepsze produkty, pokazywane najczęściej raz na dany miesiąc), GRWM (stylizacje na różne okazje) i poranna/wieczorna toaleta.
Przykład współpracy marka – youtuber: influencerki z kanałów Alex Mandostyle, DigitalGirlWorld13 oraz Panna Joanna, zaprezentowały produkty marki Deborah, na które widzowie zareagowali pozytywnie. Rekomendacja „nowej” marki (dla tych, którzy wcześniej o niej nie słyszeli) i powrót do „starych ulubieńców” (dla stałych klientek marki) były jak powiew świeżości wśród prezentacji ciągle tych samych, opatrzonych brandów.

Trener szkolenia: Michał Dziekoński
Nowy marketing ROI 2.0 w realu i digitalu.
Szkolenie:
25 - 26 sierpnia 2021
Edukacja/nauka
Youtuberzy zajmujący się edukacją i nauką notują przeciętnie ok. 118 000 wyświetleń na jeden film. Współpraca z youtuberem edukacyjnym to nie miejsce na standardowe „lokowanie produktu”, ale okazja, żeby zbudować wokół produktu otoczkę – wciągającą historię, analizę czy eksperyment. Wśród swoich fanów twórcy popularyzujący naukę cieszą się silnym, spójnym i niekontrowersyjnym wizerunkiem. Stąd wiele marek chętnie pokazuje swoje produkty ich widowni.
Ciekawe formaty wideo w tej kategorii to: sondy uliczne, eksperymenty, program popularnonaukowy, rankingi i zestawienia.
Przykład współpracy marka – youtuber: na kanale Mówiąc Inaczej pojawił się materiał o tym, jak poprawnie wymawiać nazwę sieci stacji paliw Circle K, a twórca kanału Kameralnie (z kategorii hobby: pasjonat motoryzacji) przez jeden dzień osobiście pracował na jednej ze stacji tej marki.
Gaming/technologie
Gamerzy to youtuberzy idealni pod względem budowania zaangażowania. Wbrew pozorom komunikują nie tylko nowinki ze świata gier i technologii. Mylnie przyjęło się przekonanie, że odbiorcami treści z tej kategorii są najmłodsi. Tymczasem statystyki pokazują, że widownia gamingowa to przede wszystkim osoby w wieku 18–35 lat (44 proc.), a ponad 20 proc. stanowią kobiety. Śledzą i recenzują najnowsze premiery, testują sprzęt dla graczy i są stałymi bywalcami największych eventów branży gier w Polsce i na świecie. Ich materiały to nie tylko źródło rozrywki, ale także rzetelnych informacji o nowościach w świecie gamingu. Tak samo dla technologii informatycznych, zwłaszcza sprzętu codziennego (telefony, audio, telewizory) oraz oprogramowania (np. Photoshop).
Ciekawe formaty wideo w tej kategorii to: recenzja, fragmenty rozgrywki (często pochodzą ze streamów na żywo), vlogi, testy, unboxingi.
Przykład współpracy marka – youtuber: PizzaPortal przeprowadził kampanię wsparcia sprzedaży, a komunikacją do segmentu graczy zajęli się youtuberzy gamingowi PLKD i Kaluch. Efekty kampanii z youtuberami to ponad 180 tys. zł obrotu i 6 tys. złożonych zamówień!
Hobby/tematy niszowe
Wokół kanałów o hobby skupia się społeczność, która na sto procent interesuje się danym tematem. Twórcy niszowi skutecznie budują pozytywny wizerunek marki w sieci, a ich filmy świetnie konwertują ze względu na precyzyjne dotarcie do grupy docelowej. Pod jednym warunkiem – że produkt jest w naturalny sposób powiązany z hobby/niszą.
Główne formaty w tej kategorii to vlog, zrób-to-sam, poradnik/przepis/instrukcja.
Przykład współpracy marka – youtuber: Stowarzyszenie Polski Ziemniak chciało zwiększyć spożycie kartofli oraz spopularyzować wiedzę na ich temat. Na kanale Kocham Gotować pojawiły się przepisy na dania z ziemniaków. Twórca kanału pojawił się również na Krajowych Dniach Ziemniaka i promował dania z nich na swoich profilach socialmediowych.
Lifestyle
Twórcy lifestyle’owi często pokazują kulisy swojej pracy czy prywatnego życia. Obok wysokiej jakości zdjęć i estetycznych aranżacji przestrzeni publiczność otrzymuje ciekawe historie, z których może czerpać inspiracje. Między innymi dlatego właśnie z tej kategorii wywodzą się najwięksi trendsetterzy.
Główne formaty w tej kategorii to wywiady, testy produktów (w codziennych warunkach, nie w laboratorium!), daily vlog, sztuczki tzw. lifehacki.
Przykład współpracy marka – youtuber: youtuberki z kanału loveandgreatshoes przeprowadziły metamorfozę pokoju swojej znajomej z użyciem m.in. farb marki Dulux.
Rozrywka
Pod nią kryją się najbardziej popularni, rozpoznawalni twórcy i najbardziej zasięgowe treści. Ich odbiorcy generują średnią liczbę wyświetleń na jedno wideo w wysokości aż 321 000! Ich filmy charakteryzują się też najwyższym wskaźnikiem zaangażowania (engagement rate) – aż na poziomie 10 proc.
Popularne formaty to: parodie, challenge, piosenki, pranki.
Przykład współpracy marka – youtuber: producent ginu Gordon’s chciał odświeżyć wizerunek marki, wzmocnić komunikację w internecie i zaprezentować nowy produkt. Twórcy kanału NaPełnej przygotowali 5-odcinkowy serial, w którym marka odgrywała najważniejszą rolę.
Dwa ćwiczenia dla treningu
Jeśli chcesz pobawić się w analityka YT, podczas oglądania dowolnego filmu spróbuj znaleźć odpowiedź na dwa poniższe pytania:
- Kto jest odbiorcą filmu: jakie są podstawowe cechy takiej osoby?
- Jaki jest cel filmu w stosunku do pokazanego produktu: pozytywny wizerunek czy konkretne call-to-action?
Powtórz takie badanie kilka razy dla filmów tego samego twórcy, a potem dla filmów innych twórców, ale z tej samej kategorii. Zdziwisz się, gdy odkryjesz różnice (i to znaczne), których na pierwszy rzut oka prawie nie widać!
Jeśli chcesz pobawić się w planera YT, wybierz po jednym formacie z każdej kategorii. Następnie wyobraź sobie, że jesteś youtuberem i masz zrealizować taki właśnie materiał dla twojej marki/produktu. Jak by wyglądał ten materiał? Jakie informacje są potrzebne, byś mógł przygotować wartościowy tekst? Kto prócz ciebie mógłby pojawić się w takim filmie? Takie ćwiczenia rozwija youtubową wyobraźnię i kreatywność w prezentacji marki/produktu!
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
Kamil Bolek, dyrektor marketingu w LifeTube. Ekspert oraz pasjonat influencer i wideo marketingu (YouTube).
linkedin.com/in/kamilbolek/
Dominika Kucner, PR specialist LifeTube.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.