Kibicuj brandingowym mistrzostwom!
Mariusz Ludwiński
Marketing w Praktyce nr 3 / 2019 / Wprowadzenie z Tematu Numeru: Kibicuj brandingowym mistrzostwom! / artykuł z wydania drukowanego
Dlaczego wybraliśmy formułę brandingowych mistrzostw? Meczy, w których „grają” ze sobą najważniejsze elementy budujące markę? Żeby nie nudzić! Żeby wywołać dyskusję wśród osób zarządzających marką/markami w firmie. Czy na pewno robicie wszystko, co trzeba? Może jest jakiś moment czy element, do którego przykładacie niedostateczną lub niewłaściwą uwagę?
Największym problemem w brandingu nie jest brak wiedzy i umiejętności. Największy kłopot sprawia budżet: mało kogo stać na wzmacnianie wszystkich elementów marki jednocześnie. Elementów skutecznie budujących marki jest kilkanaście. Wszystkie są ważne. Wszystkimi prędzej czy później trzeba się zająć. Zwykle jednak budżet i kreatywność ograniczają marketingowe pomysły. Trzeba więc wybrać dwa, trzy najważniejsze elementy i w nie włożyć pieniądze w pierwszej kolejności. Poprosiliśmy dziesiątkę naszych zaufanych ekspertów, by wskazali elementy według nich najważniejsze i uzasadnili swoje wybory. Żeby dydaktycznie nie przynudzać, postanowiliśmy wprowadzić element dynamiczny – rywalizację. W ten sposób powstał pomysł na nasze brandingowe mistrzostwa.
Nie biorą w nich udziału konkretne marki, ani nie konkurują nasi eksperci – chodzi o same elementy, które markę budują. Wspierając się fachową literaturą wybraliśmy dziesięć najważniejszych. Zestawiliśmy je w pary – meczowych przeciwników w mistrzostwach, a każdy z zaproszonych do ocen ekspertów w kolejnych starciach wskazywał zwycięzcę (…).
Mistrzostwa nie stanowią badania ilościowego. Można natomiast uznać je za badanie jakościowe, przeprowadzone metodą delficką. Wyniki, łącznie ze wskazaniem zwycięzcy, należy zatem potraktować jako inspirację do dalszych przemyśleń, planów, audytów oraz projektów. Już po wynikach pierwszej rundy przekonasz się, że nawet w roku 2019 branding kryje przed nami sporo tajemnic, zapewnia dużo zaskoczeń i otwiera drzwi do wielu ciekawych pomysłów na działania. Zapraszamy do inspirującej lektury! Z marcowego wydania drukowanego miesięcznika udostępniamy dwie publikacje podsumowujące Temat Miesiąca: Mistrzostwa Brandingowe – rywalizacja elementów budujących markę. Pierwsza to „Rozważnie i romantycznie”, druga „Zaufanie – hit sprzedażowy”.
Mariusz Ludwiński
redaktor prowadzący miesięcznik „Marketing w Praktyce”
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
AKTUALNY NUMER
Nr 3/2019
Ilość stron: 82
TEMAT MIESIĄCA
SPIS ARTYKUŁÓW Z TEMATU MIESIĄCA
-
Kibicuj brandingowym mistrzostwom! »
-
Nieporównywalna para
Runda I, Mecz 1
Czy można porównywać sztukę z techniką czy esencję z obecnością, magię z mieczem czy karnawał z postem?
Rywalizują: Nazwa/logo/design wizualny oraz repetition/zasięg/widoczność. -
W zasięgu oka i ręki
Runda I, Mecz 2
Jeśli nie ma ciebie w zasięgu wzroku i ręki konsumentów, to tak naprawdę twoja marka nie istnieje.
Rywalizują: Dystrybucja/dostępność oraz customer service. -
Ono buduje siłę
Runda I, Mecz 3
Komunikacja marki może być zabawna, wzruszająca, zachwycająca, ale jeśli nie buduje zaufania u człowieka, to on nie przyjmie marki do swojego świata.
Rywalizują: Komunikacja oraz zaufanie. -
Konsekwencje studzą emocje
Runda I, Mecz 4
Marka oparta tylko na wrażeniach, bez poparcia konkretnymi korzyściami, daje złudną przewagę.
Rywalizują: Impresja (wrażenia klientów)/spójność oraz benefits/korzyści. -
Z szacunku dla pieniędzy
Runda I, Mecz 5
Psychologia związana z postrzeganiem ceny jest bardzo zawiła, ale i interesująca.
Rywalizują: Cena oraz jakość. -
Obraz marki w głowie klienta
Runda II, Mecz 1
Nawet najbardziej dopracowany brand na nic się zda, jeżeli klienci nie będą mogli znaleźć produktu w sklepach czy też nabyć w internecie.
Rywalizują: Nazwa/logo/design wizualny oraz dystrybucja/dostępność zakupowa. -
Od satysfakcji do zadowolenia
Runda II, Mecz 2
Red Bull jest zwykłym płynem w puszce, a ciągle skutecznie walczy z setkami takich samych.
Rywalizują: impresja (wrażenia klientów)/spójność oraz jakość -
Romantycznie i rozważnie »
-
Zaufanie – hit sprzedażowy »