Skąd się bierze siła influencerów
Kamil Świstowski
Marketing w Praktyce nr 7 / 2019 / Narzędzia / artykuł z wydania drukowanego
Pozytywna rekomendacja popularnych influencerów przynosi czasem lepsze skutki niż wysokobudżetowa kampania reklamowa.
Blisko 86 proc. amerykańskich przedsiębiorców w tym roku deklarowało, że przeznaczy część budżetu na influencer marketing. Dlaczego twórcy internetowi mają tak silną pozycję i w jaki sposób wywierają wpływ na konsumentów?
Influencer to z definicji osoba, która wywiera wpływ na decyzje podejmowane przez ludzi, z którymi zdołał nawiązać trwałe relacje. Ci twórcy internetowi dzięki mediom społecznościowym docierają do szerokiego grona odbiorców, a prowadzona przez nich komunikacja różni się od tej, którą znamy z mediów tradycyjnych. W telewizji na przykład niektórzy prezenterzy pochylają się podczas programu w stronę kamery, aby choć symbolicznie przybliżyć się do widzów, zadają pytania retoryczne lub używają zwrotów, dzięki którym można odnieść wrażenie, że komunikat wysyłany jest specjalnie do nas. Jest to świadome skracanie dystansu z odbiorcami dla budowania z nimi jak najlepszych relacji. Jednak często wypada to sztucznie i tak naprawdę nie buduje żadnej realnej więzi pomiędzy prezenterem a widzami. Co innego w social mediach.
– W mediach społecznościowych dużo łatwiej nawiązać bezpośrednie relacje z odbiorcami niż w tradycyjnych środkach masowego przekazu. Dzieje się tak dlatego, że influencerzy mogą i bardzo często wchodzą w autentyczne interakcje ze swoimi fanami. Ta forma komunikacji pozwala na zbudowanie relacji z obserwatorami oraz zdobycie ich zaufania – wyjaśnia Paweł Kowalczyk, wiceprezes agencji influencer marketingu GetHero.
Trener szkolenia: Diana Stachera
Influencer marketing. Skuteczne akcje marki z influencerami.
Szkolenie:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Skąd bierze się influencerska siła…
Jednym z jej źródeł bez wątpienia jest stały kontakt, który influencerzy utrzymują ze swoimi fanami. Dzięki temu przestają być przez użytkowników odbierani jako osoby niedostępne. Zaczyna się dostrzegać w nich partnerów, których darzymy zaufaniem i po prostu lubimy. W tym zjawisku nie ma nic nadzwyczajnego – mechanizm wywierania wpływu przez twórców internetowych oprócz kwestii, o których wcześniej była tu mowa, opiera się również na sprawdzonych zasadach Roberta Cialdiniego, a dokładnie na trzech z nich.
Społeczny dowód słuszności
Jeśli mamy problem w podjęciu decyzji o zakupie produktu, szukamy informacji o nim pochodzących od innych osób – przede wszystkim na różnych forach internetowych lub na kanałach prowadzonych przez influencerów specjalizujących się w danej dziedzinie. Naśladując zachowania innych oraz dostrzegając pozytywne opinie na temat danego produktu, jesteśmy bardziej skłonni do podjęcia decyzji o jego zakupie niż na podstawie samych informacji marketingowych.
Reguła lubienia i sympatii
Kto lepiej niż osoba, którą bardzo lubimy, pomoże nam w momencie, gdy nie potrafimy sami podjąć decyzji. Sympatią i zaufaniem darzymy nie tylko bliskie nam osoby, ale również aktorów, sportowców czy ekspertów specjalizujących się w dziedzinie, która jest nam bliska. Twórcy internetowi również stają się dla nas takimi osobami, bo po pewnym czasie obserwowania ich kanałów zaczynamy im ufać i liczyć się z ich opinią.
Autorytet
Na każdym etapie życia towarzyszą nam osoby będące dla nas autorytetem. Zazwyczaj ulegamy ich wpływom, ponieważ osoby te mają od nas większą wiedzę, doświadczenie lub władzę. W pierwszym etapie życia autorytetami dla nas są rodzice, później – nauczyciele, wykładowcy, przełożeni lub osoby specjalizujące się w danej dziedzinie. Influencerzy swoje działania opierają głównie na mediach społecznościowych, z których w dużym stopniu korzystają przedstawiciele pokolenia Zet. Dzięki temu twórcy internetowi są coraz częściej uznawani przez nastolatków za liderów opinii i traktowani jak autorytety.
…i gdzie warto ją wykorzystać
Działania w ramach influencer marketingu powinny rozważyć przedsiębiorstwa, które chcą w szybki i skuteczny sposób podnieść sprzedaż swoich produktów oraz wzmocnić lub poprawić wizerunek firmy. W jego skuteczność wierzy 92 proc. amerykańskich przedsiębiorców. 37 proc. ankietowanych deklaruje, że decyzję na prowadzenie działań w ramach influencer marketingu podjęła, aby wzmocnić wizerunek marki. Z kolei 32 proc. respondentów decyduje się na współpracę z influencerami, aby podnieść efekty sprzedażowe. Silna pozycja twórców internetowych plasująca ich na pozycji liderów opinii z pewnością ma duży wpływ na sprzedaż produktów oferowanych przez daną firmę.
Zanim jednak nawiążemy współpracę z influencerem, warto opracować strategię prowadzonej kampanii oraz dokonać analizy jakości kanałów komunikacyjnych twórcy internetowego, którego wybraliśmy do promocji naszych produktów lub usług. Chcąc mieć pewność osiągnięcia wyznaczonych celów sprzedażowych, warto rozważyć nawiązanie współpracy z agencją specjalizującą się w influencer marketingu. Taka agencja nie tylko kompleksowo zajmie się obsługą uzgodnionej ze zleceniodawcą kampanii, ale i będzie stale optymalizować jej przebieg, aby przyniosła jak najwięcej korzyści.
ARTYKUŁ Z WYDANIA DRUKOWANEGO
Kamil Świstowski, PR executive w WĘC Public Relations.
linkedin.com/in/kamil-świstowski-pr-marketing/