Google Ads dla lokalnych biznesów
Karolina Kawulka
Marketing w Praktyce / Narzędzia
Łączenie działań reklamowych z zakresu online i offline, to popularna metoda, która pozwala na docieranie z przekazem do użytkowników w najodpowiedniejszym czasie. Można w ten sposób znakomicie zwiększyć sprzedaż offline dzięki reklamom online.
W normalnych warunkach rynkowych klienci często zaczynają swoją ścieżkę zakupową online, ale później z różnych względów przechodzą do offline’u, na przykład, by przymierzyć produkt, czy sprawdzić go pod względem jakości. Ostatecznie płacą za swój nabytek w kasie sklepowej. Oczywiście możliwa jest również odwrotna sytuacja. Po znalezieniu interesującego go produktu offline klient wraca do świata online, żeby porównać internetową cenę z tą w realu, poznać opinie o produkcie i koszty jego dostawy. Wybiera najlepszą ofertę i wtedy realizuje transakcję tak, jak mu najwygodniej. Jak widać działania reklamowe online mają wpływ na sprzedaż offline, a ponieważ bywa tak też na odwrót, warto je łączyć ze sobą.
Sprzedaż offline dzięki Local Inventory Ads
Celem kampanii Local Inventory Ads jest ściągnięcie do sklepu stacjonarnego jak największej liczby potencjalnych klientów. Wyświetlamy użytkownikom reklamę asortymentu, który jest dostępny lokalnie. Poprzez reklamę zostaną oni przekierowani na stronę sklepu i tam znajdą dodatkowe informacje o wyszukiwanym produkcie oraz o najbliższym miejscu, w którym można fizycznie dokonać zakupu.
Kiedy system wyświetli użytkownikowi nowy typ reklamy? Stanie się to, jeśli potencjalny klient znajdzie się w bliskiej odległości od sklepu, gdy będzie korzystał z urządzenia mobilnego lub w swoim wyszukiwaniu wykaże zamiar lokalnego działania. Gdzie zostaną wyświetlone reklamy? Kampania LIA będzie emitować reklamy w sieci wyszukiwania na górze i na dole strony, w grafikach i w sekcji Zakupy Google.
Chcąc skonfigurować ten typ kampanii będziemy musieli wykonać kilka czynności. Nie wystarcza założenie i połączenie kont Google Ads, Google Merchant Centre czy Google Moja Firma. Trzeba m.in aktywować funkcję Local Inventory Ads w GMC. Utworzyć i przesłać plik produktowy poza standardowym feedem wykorzystywanym w kampaniach zakupowych. Dodatkowe dane, które są wymagane, to przekazanie informacji o sklepach oraz szczegóły dotyczące lokalnych towarów, czyli cen i dostępności produktów. Kolejny etap to wysłanie prośby o weryfikację lokalnego asortymentu. Etap ostatni to konfiguracja kampanii w panelu Google Ads.
LIA ułatwi zakup stacjonarnie, bo dzięki wykorzystaniu nowej kampanii użytkownik dostanie aktualne informacje o dostępności produktu, którego poszukuje. Będzie mógł odwiedzić tylko jeden sklep, właśnie ten, w którym dokona zakupu.
Dodatkową funkcją, która może się spodobać zarówno klientom, jak i reklamodawcom, jest opcja odbioru. Możemy reklamować produkty gotowe do odbioru już dzisiaj oraz te, które mogą być dostarczone w ciągu kilku dni.
Korzyści z LIA dla reklamodawców
- Budowa więzi – zwiększenie świadomości lokalnych klientów o obecności sklepu w sąsiedztwie, do którego mogą powracać systematycznie, dokonując kolejnych zakupów.
- Promocja dostępnego asortymentu – pokazanie użytkownikom, że w twoim sklepie są dostępne dokładnie te produkty, których przed chwilą poszukiwali online.
- Lepsze dane – można sprawdzić, jak kampanie online wpłynęły na wzrost wizyt w sklepie stacjonarnym oraz na przychody.
- Łatwiejsza dostępność dla klientów – nie ma kosztów przesyłki, oczekiwania na dotarcie zamówienia. Produkt, którego poszukuje użytkownik, jest teraz dla niego na wyciągnięcie ręki.
Kampanie lokalne
Kampanie lokalne pomagają poprzez reklamę online przyciągnąć klientów do stacjonarnych sklepów. Jest to prosty sposób na wykorzystanie możliwości komunikacji między biznesem a lokalnymi klientami.
Takie kampanie automatycznie dostosowują stawki oraz przekierowanie, skupiając się na zwiększaniu sprzedaży. Gdzie mogą się wyświetlać reklamy kampanii lokalnej? Najprościej rzecz ujmując, dostępne są we wszystkich usługach Google. Będziemy mogli być widoczni w sieci wyszukiwania i reklamowej Google, na YouTube oraz Mapach Google, które mają szczególne znaczenie. Użytkownicy lokalni coraz więcej czasu przeznaczają na planowanie trasy przed wizytą w sklepie. Naszą reklamą możemy zainteresować ich w momencie, gdy będą przeglądać mapę lub wybierać konkretną trasę do danej lokalizacji. Przekaz z naszych reklam może być do nich kierowany na dowolnym etapie ścieżki zakupowej.
Kampanie lokalne wspierają sprzedaż na kilka sposobów. Strategia lokalnych biznesów powinna opierać się na pozostaniu w ciągłym kontakcie. Właściciele mogą zaprezentować informację o godzinach otwarcia oraz oferowanym usługach czy dostępnych produktach. Mogą również informować o zmianach, które dotyczą ich biznesów, a są ważne dla klientów, jak np. nowych godzinach funkcjonowania placówki. Istotne jest przekazanie tych wszystkich informacji, które zapewnią ich, że wizyta w sklepie jest warta poświęcenia uwagi i czasu.
Store Visit – pomiar skuteczności reklam
Analizowanie danych i optymalizacja kampanii jest łatwiejsza do wykonania dla sklepów online niż dla sklepów stacjonarnych. Wszystkie dane o tym, jaka kampania, jakie słowo kluczowe doprowadziło do konwersji, a nawet jaka jest wartość danej transakcji są dla nas dostępne. Informacje możemy wyciągnąć za pomocą konfiguracji e-commerce/DataLayer oraz importowaniu konwersji do panelu Google Ads.
Prowadzenie kampanii dla sklepu, w którym transakcja nie kończy się online, jest bardziej skomplikowane. Do tej pory mogliśmy skonfigurować import konwersji offline, aby sprawdzić, co stało się z użytkownikiem po tym, jak kliknął w naszą reklamę. Czy doszło do finalizacji transakcji telefonicznie lub w siedzibie sklepu. Teraz pracę ułatwią nam Google Store Visit!
Opcja pomiar Wizyt w sklepie stacjonarnym pomoże nam zmierzyć wartość naszych działań online. Pozwoli optymalizować skuteczność prowadzonych kampanii oraz maksymalizować ROI. Skąd i jak będą dostarczane dane do systemu? Powszechnie wiadomo, że nie jesteśmy całkowicie anonimowi w sieci. Nasze dane i zachowania są monitorowane przez różne systemy. Do pomiaru skuteczności wizyt w sklepie mogą być wykorzystywane zarówno sygnały standardowe (GPS, sygnały Wi-fi), jak i sygnały Google (m.in dane z Google Maps, historia lokalizacji, dane wyszukiwania użytkownika czy określenie granic sklepów). Dzięki temu Google będzie mógł powiązać nasze wizyty w sklepie z konkretnymi danymi.
Ale nie każdy reklamodawca będzie mógł korzystać z tego rozwiązania. Trzeba będzie spełnić kilka wymagań. Będzie to (między innymi) konieczność połączenia konta z Google Moja Firma, wdrożenie rozszerzenia lokalizacji na koncie czy osiągnięcie określonego poziomu liczby wizyt w sklepie, który jest wymagany do zabezpieczenia prywatności użytkowników.
Korzyści z pomiaru dla reklamodawców
- Dokładne dane na temat tego, które kampanie, słowa kluczowe czy urządzenia konwertują, generując odwiedziny w sklepie stacjonarnym.
- Więcej danych, które wpływają na ROI. Dzięki nim można podejmować lepsze decyzje dotyczące strategii i przeznaczania na strategie budżetów marketingowych.
Istnieje wiele sposobów łączenia reklam online i offline w celu zwiększenia ruchu zarówno w sklepach internetowych, jak i fizycznych. Dosłownie w każdej chwili użytkownik korzystający ze swojego smartfona może stać się kupującym, który płaci w sklepie stacjonarnym. Dlatego tak ważne dla reklamodawców/ właścicieli biznesów jest nawiązanie kontaktu oraz pokazanie swojej oferty lokalnym konsumentom w czasie ich największej intencji zakupowej.
Dzisiaj konsumenci nie czują się ograniczeni – swobodnie szukają produktów na urządzeniach mobilnych, w domu, w drodze czy w sklepie online. Tak samo otwarta i nieograniczona powinna być nasza strategia marketingowa, dzięki której będziemy widoczni na każdym poziomie obecności użytkownika. Z pomocą przychodzi nam Google Ads i jego nowe możliwości. Już niedługo będziemy mogli jeszcze bardziej zwiększyć ruch i sprzedaż, niezależne od tego, czy jest to sklep online, czy sklep offline. Będziemy mogli znacznie pełniej uczestniczyć w przygodzie konsumenta od wyszukiwania produktu aż do transakcji!
Karolina Kawulka, SEM Specialist w DevaGroup, Certyfikowana Specjalistka Google Ads i Analytics. Pracuje z kampaniami głównie dla branży e-commerce.