Shortsy podbijają internet
Angelika Zaręba
Marketing w Praktyce nr 3/2022, wydanie cyfrowe / Trendy
Krótkie formy wideo stały się ważną częścią pracy marketerów. Ogromne zasięgi sprawiły, że ten format udostępniają już wszystkie najpopularniejsze platformy. Shortsy to zdecydowanie przyszłość dystrybucji treści w internecie.
Liderem w dystrybucji takich treści jest TikTok. Według badania TheNetworkEC użytkownicy spędzają w ciągu miesiąca 25,7 godziny, przeglądając treści publikowane na tej platformie. Popularność TikToka zmotywowała również pozostałe platformy do wykorzystania trendu krótkich form wideo. YouTube w 2021 roku wprowadził shortsy. Nowa funkcja umożliwia twórcom publikację filmów o maksymalnej długości 60 sekund, a filmy wyświetlane są wertykalnie, co ułatwia oglądanie ich na urządzeniach mobilnych. Ten ruch jest bardzo przemyślany, biorąc pod uwagę to, że smartfony odpowiadają aż za 70 proc. wyświetleń treści w aplikacji.
Jednak TikTok i YouTube to niejedyne platformy, które postawiły na krótkie treści. Ostatnio głośno w mediach było o zmianach na Instagramie. Platforma poinformowała, że w najbliższym czasie skupiać się będzie na doskonaleniu narzędzi do publikowania wideo, odchodząc od klasycznych zdjęć, z których wcześniej słynęła. Mimo początkowych protestów użytkowników marka nie ma zamiaru rezygnować ze swoich planów. Stawianie najpopularniejszych platform na krótkie formy wideo sprawiło, że stały się one ważną częścią pracy zarówno marketerów, jak i twórców, którzy publikują w mediach społecznościowych. Użytkownicy mają dziś styczność z shortsami praktycznie wszędzie.
Dlaczego krótkie treści królują w SM
Pojawienie się krótkich materiałów wideo zupełnie zmieniło formę korzystania z mediów społecznościowych. Wcześniej większym zainteresowaniem cieszyły się dłuższe materiały na YouTube czy artykuły udostępniane na blogach, które teraz zastąpiły kilkunastosekundowe filmy. Z czego więc wynika popularność krótkich form wideo? Powodów jest kilka. Pierwszym z nich jest fakt, że użytkownicy coraz szybciej tracą zainteresowanie i nudzą się treściami. Coraz trudniej jest utrzymać uwagę odbiorcy na dłużej niż maksymalnie kilka minut.
Użytkownicy chętnie korzystają z takich aplikacji jak TikTok, ponieważ umożliwia on ciągłe scrollowanie dopasowanych treści, które trwają bardzo krótko i pozbawione są niepotrzebnych elementów. Każdy twórca ma maksymalnie kilka minut, aby przekazać najważniejsze informacje. Taka forma pozwala na przyswajanie ogromnej ilości treści w bardzo krótkim czasie.
Górowanie krótkich treści nad dłuższymi formami skomentował m.in. popularny twórca internetowy Władek. Na swoim kanale YT poruszył on kwestię materiałów związanych z branżą beauty. Kilka lat temu branża kosmetyczna była mocno obecna na YouTube, a tutoriale związane z makijażem oglądały miliony widzów. Aktualnie materiały beauty nie cieszą się już tak dużą popularnością na YT, ale nadal jest to temat, który interesuje użytkowników. Jednak zamiast youtubeowych tutoriali, które trwały często około 30 minut, użytkownicy wolą kilkunastosekundowe filmy na TikToku, gdzie w krótkim czasie otrzymują najważniejsze porady czy tipy. Taki film nie wymaga od odbiorcy dłuższego skupienia na jednym materiale, dzięki czemu pozwala na przejrzenie wielu treści od różnych twórców w krótkim czasie, w czym na pewno pomaga również algorytm.
Drugim powodem jest zdecydowanie łatwiejsze tworzenie treści. Osoby, które chcą nagrać materiał na TikToka czy YT Shorts, nie potrzebują praktycznie nic innego oprócz własnego telefonu. Całość materiału możemy stworzyć, wykorzystując narzędzia do edycji oferowane przez platformy. Takie ułatwienia sprawiają, że baza krótkich wideo bardzo szybko rośnie i oferuje każdemu użytkownikowi interesujące go materiały. Dodatkową motywacją do tworzenia są algorytmy, które na przykładzie Instagrama nastawione są na wyświetlanie materiałów wideo i wyróżnianie ich spośród innych treści.
Jak tworzą, żeby przyciągnąć uwagę
Zaskakująco dobre wyniki krótkich wideo sprawiają, że stają się one coraz popularniejszym formatem wśród twórców i marek. Oczywiście nie każdy publikowany materiał od razu staje się viralem, ale jest kilka sposobów na to, żeby zwiększyć szansę na jego sukces.
Po pierwsze, jeżeli chce się wykorzystać popularność krótkich form wideo, po prostu należy wyciągnąć telefon i zacząć nagrywać! Często zbyt mocno skupiamy się na tym, aby nasz film był doskonały. Tworzymy scenariusze, aranżujemy wnętrze, skupiamy się na idealnym montażu. To jest ważne, ale nie najważniejsze. Social media doceniają naturalność, a viralowe filmy często zyskują popularność przez swoją formę, a nie przez jakość produkcji.
Przy tworzeniu materiałów na TikToka, YT czy inne platformy, ważna jest regularność. Stawiając na krótkie formy, jesteśmy w stanie wyprodukować dużą ilość treści, które możemy praktycznie codziennie publikować na profilu. Największe konta na TikToku, aby maksymalnie zwiększyć szansę na dotarcie do widza, udostępniają nawet po kilka filmów dziennie.
Skąd pomysły na filmy?
Najczęściej to obserwacja trendów i bycie na bieżąco. Inspirują materiały, które publikują inni użytkownicy i mają dużą liczbę wyświetleń i polubień. Oczywiście nie chodzi o kopiowanie pomysłów innych twórców. Ważne stało się samo dołączenie do trendu. Zawsze chodzi o stworzenie filmu, w którym będzie coś unikalnego lub charakterystycznego, coś wyróżniającego. Liczy się kreatywność.
Oprócz trendów warto na profil wprowadzić regularne formaty. Jak to zrobić? Jeżeli jeden film zyskuje duży zasięg i generuje dużą liczbę interakcji, często rodzi się z tego seria o podobnej tematyce.
Dobre narzędzie popularyzacyjne dla marek, ale…
Dla marek celem publikowania krótkich form wideo, tak jak w przypadku innych formatów w social media, jest dotarcie do potencjalnych klientów i zainteresowanie ich swoim produktem. Jednak często takie podejście okazuje się pułapką. Odbiorcy nie lubią, gdy marka traktuje krótkie filmy jak reklamy. Widz musi czerpać przyjemność z oglądania materiałów. Jeżeli chodzi o przyjemność, to widać, kiedy również twórca czerpie przyjemność z tworzenia swoich filmów. Krótkie formy wideo umożliwiają puszczenie wodzy fantazji i kreatywności oraz zabawę formą.
Ogromne zasięgi
Krótkie, pionowe wideo to zdecydowanie przyszłość mediów społecznościowych. Potwierdzają to ich ogromne zasięgi, rosnąca popularność i wprowadzanie tego formatu na różne platformy, dlatego już teraz warto wpisać je do swojej strategii marketingowej. Jest to rozwiązanie dla marek z praktycznie każdej branży. Tylko na TikToku możemy znaleźć szeroki wachlarz film z zupełnie odmiennych branż: od lotnictwa (na przykład Ryanair, którego profil śledzi prawie 2 mln osób), po makijaż (np. Eveline Cosmetics czy Nacomi) czy gastronomię (np. Krowarzywa). Każdy z tych profili tworzy materiały, które oglądają codziennie tysiące widzów i każdy z nich robi to na swój sposób.
Angelika Zaręba, marketing manager w LTTM
(LifeTube, TalentMedia, Gameset)