Konto firmowe na Facebooku – czy ma sens?
Kinga Kantor
Marketing w Praktyce, maj 2023
Konto firmowe na Facebooku – tak czy nie? To pytanie zadaje sobie dziś wiele marek. W obliczu zmian, jakie serwuje nam Meta, wątpliwości na temat marketingowej przydatności tego serwisu nie dziwią. Czy warto jednak od tego roku całkiem rezygnować z Facebooka?
Nie da się ukryć, że w ciągu kilku ostatnich lat światło dzienne ujrzały nowe kanały, które podbiły serca większości użytkowników. Instagram i TikTok to platformy, które cieszą się obecnie największą popularnością. Zewsząd słychać komunikaty podważające żywotność i przydatność Facebooka. Wiele marek przestaje więc prowadzić tam swoje działania promocyjne – czy słusznie?
Otóż Facebook wciąż może sprzyjać biznesowi i być świetnym narzędziem do promocji marki. Trzeba tylko wiedzieć, jak z niego korzystać. Wytyczne dotyczące publikacji treści, znajomość odbiorców, świadomość algorytmu i zmian w nim zachodzących – to tylko kilka z najważniejszych przeszkód stających na drodze firm, ktore chcą zaistnieć na Facebooku.
Wciąż warto
Konto firmowe na Facebooku jest wizytówką firmy, a do tego daje dużo możliwości. Umożliwia dostęp do informacji analitycznych, niewidocznych dla zwykłego użytkownika. Dzięki nim można poznać statystyki profilu, a także trendy panujące wśród grupy docelowej firmy. Ponadto można przecież z łatwością połączyć profil na Facebooku z kontem na Instagramie, co ułatwia przejrzysty dostęp do obu kanałów i zwiększa możliwości podejmowania kontaktu z klientem.
To nie koniec! Czas na „główną gwiazdę programu”, czyli możliwość prowadzenia płatnych kampanii reklamowych. Jest to jedno z najbardziej opłacalnych działań marketingowych, które umożliwia dokładne sprecyzowanie grupy docelowej, jej potrzeb i zainteresowań. Trzeba tylko pamiętać o odpowiednim doborze celu kampanii do oczekiwanych rezultatów i oczywiście specyfiki promowanej branży.
Warto również zerknąć na statystyki. One jednoznacznie wskazują, że Facebook wciąż cieszy się popularnością u użytkowników. Według raportu Digital 2023: Global Overview właśnie on jest najczęściej używaną platformą na świece! W tym samym dokumencie podsumowano czas spędzony na poszczególnych platformach social mediów i okazało się, że Facebook jest trzecią z kolei aplikacją (zaraz po TikToku i YouTube), w której użytkownicy spędzają najwięcej czasu w ciągu miesiąca!
Jak na dłoni więc widać, że działania promocyjne na tej platformie wciąż się opłacają, bo szanse na dotarcie do potencjalnych odbiorców marki są naprawdę duże! Dowodzi tego również statystyczny fakt, że Facebook jest drugą najczęściej używaną aplikacją przez użytkowników do śledzenia ulubionych marek – czy warto więc tracić taką okazję?
Facebook, jak każda inna platforma społecznościowa, wyznacza ścisłe wytyczne, których należy przestrzegać, aby móc w pełni móc wykorzystywać możliwości, jakie daje. Opłaca się więc dogłębnie zbadać algorytm Facebooka, przeanalizować dobre praktyki profilu firmowego po to, by zaplanować strategię, która pozwoli osiągać jak najlepsze wyniki!
Algorytm Facebooka – co to jest i na czym polega?
Algorytm Facebooka to gorący temat – nie tylko dla korporacyjnych marketerów, ale także dla mniejszych marek, które samodzielnie chcą zaistnieć w social mediach. Niezależnie od tego, czy zasady ustalone przez ten algorytm są atrakcyjne, czy nie, należy nauczyć się z nim pracować, aby prowadzone działania marketingowe mogły odnieść sukces.
Algorytm Facebooka to zestaw reguł, które porządkują treści na całej platformie. Ustala, co ludzie widzą za każdym razem, gdy sprawdzają Facebooka, oraz w jakiej kolejności wyświetlają się im treści. To system, który sprawdza każdy post, reklamę, historię, a następnie porządkuje je zgodnie z zainteresowaniami każdego użytkownika. Dzięki dokładnej analizie zachowań algorytm podsuwa im treści, które (jego zdaniem) mogą najbardziej im odpowiadać.
W bieżącym roku algorytm Facebooka bierze pod uwagę pięć głównych aspektów.
Autor posta
Jest bardziej prawdopodobne, że użytkownik zobaczy treści ze źródeł, z którymi wchodzi w interakcję, w tym od znajomych i ulubionych firm.
Rodzaj treści
Jeśli odbiorca ogląda częściej filmy, z czasem na swoim kanale będzie miał więcej filmów. Jeśli chętniej zatrzymuje się i reaguje na zdjęcia, to właśnie one będą się wyświetlać w przewadze.
Interakcje z postem
Algorytm nada priorytet postom z dużym zaangażowaniem, zwłaszcza od profili, z którymi użytkownik często wchodzi w interakcje.
Prognozy
Algorytm analizuje dane z czynników rankingowych, aby tworzyć niestandardowe prognozy dotyczące treści, które najbardziej podobają się użytkownikom.
Trafność
Każdy element treści otrzymuje ocenę trafności, a posty o najwyższej punktacji znajdują się najwyżej w kolejności wyświetlania treści.
Co ważne i ciekawe, Facebook daje użytkownikom opcje, które pomagają im trenować algorytm, a tym samym dostosowywać treści. Warto wykorzystać tę wiedzę i przekazać ją swoim odbiorcom, skłaniając ich do wytrenowania ich algorytmu i zwiększenia interakcji z daną marką. Jak to wygląda w praktyce?
Ulubione profile: każdy użytkownik może wybrać do 30 osób i stron, które chce dodać do ulubionych. Posty z tych kont będą pojawiać mu się wyżej.
Opcje w postach: każdy post zawiera zestaw opcji jak ukrycie posta i reklamy, uśpienie użytkownika lub dodanie i usunięcie profili z ulubionych. Wszystko to dostarcza algorytmowi Facebooka informacji o tym, jakiego rodzaju treści użytkownik woli unikać.
Wykorzystaj algorytm do swoich celów
Nie ma sposobu, aby ominąć, przejść mimo czy uniknąć wpływu algorytmu Facebooka. Choć pokonanie go nie jest możliwe, istnieje wiele strategii, które warto zastosować, a tym samym wysłać wyraźne sygnały. Pracuj z algorytmem, a nie przeciwko niemu!
Przede wszystkim zrozum więc, co chcą oglądać twoi odbiorcy. Facebook wskazuje, że priorytetowo traktuje treści, które są „znaczące i pouczające”. Co to dokładnie znaczy? Aby zrozumieć, co będzie znaczące i pouczające dla konkretnych odbiorców, najpierw należy poznać ich unikalne zainteresowania i zachowania.
Po drugie, twórz klarowne i autentyczne treści. Bo autentyczność to trend w marketingu na obecny rok – dotyczy on również Facebooka. Ludzie cenią sobie treści niosące ze sobą prawdę, dlatego na profilu warto zadbać o: emocje, szczerość, jasne, niewprowadzające w błąd nagłówki oraz prezentację marki osobistej lub firmy od zaplecza.
Sprawa kolejna – zaangażuj swoją publiczność. Algorytm nadaje priorytet postom ze stron, z którymi użytkownik miał znaczące interakcje w przeszłości. Sprawienie, by odbiorcy czuli się zrozumieni i wysłuchani, zwiększa prawdopodobieństwo, że będą nadal reagować na posty ulubionej marki.
Trzeba też aktywnie zachęcać odbiorców do interakcji. Ciekawym sposobem na zwiększenie zaangażowania na profilu jest skłonienie ludzi do udostępniania treści i wyrażania swojej opinii w komentarzach lub wiadomościach. Jeśli post wywołuje wiele konwersacji, algorytm chętnie pokaże go ponownie za jakiś czas tym, którzy go skomentowali.
I w końcu – pamiętaj, by publikować we właściwym czasie. Zaangażowanie jest kluczowym sygnałem wskazującym na potencjalną wartość posta. Jak zyskiwać duże wyniki chwilę po publikacji? Najprostszy sposób to badanie godzin najwyższej aktywności obserwujących i planowanie postów na czas, w którym najwięcej z odbiorców korzysta z Facebooka.
Najważniejsze trendy na Facebooku
Wrażliwość na trendy również odgrywa kluczową rolę w budowaniu zaangażowanej społeczności wokół marki osobistej lub firmy. Przy stosowaniu określonych działań promocyjnych i trzymaniu się tych „trendujących” działań zasięg profilu i treści może poszybować wysoko w górę!
Wideo
Relacje i rolki to absolutny trend numer jeden na Facebooku! Krótkie formy wideo już jakiś czas temu podbiły serca odbiorców w internecie – tych młodszych i starszych. Facebook próbuje więc nadgonić konkurencję i od jakiegoś czasu dużo chętniej promuje treści filmowe. Warto przetestować publikację kilku wideo w ciągu miesiąca i obserwować wyniki!
SEO
Jaki jest wpływ fanpage’a na pozycjonowanie? Facebook daje dużo możliwości promowania firmy, a dzięki obecnie popularnemu SEO okazuje się, że wyniki można poprawić jeszcze bardziej! Oryginalna nazwa profilu, wskazująca na działalność firmy, skrupulatne uzupełnienie zakładki „Informacje”, zawierające słowa kluczowe istotne dla branży i działalności marki czy też zawieranie zwrotów nawiązujących do marki w publikowanych treściach – to działania, które wpłyną pozytywnie na pozycjonowanie marki.
Autentyczność
Spośród bezosobowych rolek i filmów zdecydowanie bardziej wyróżniają się te… z osobą na pierwszym planie. Warto nastawić się na głębszy kontakt z odbiorcą i pokazywać pracę marki od kuchni i pracowników, aby przyciągnąć uwagę użytkownika.
RTM
W sieci nic nie ginie! Liczne wpadki, zabawne historie to coś, co użytkownicy chętnie czytają i udostępniają. Warto odwoływać się do aktualnych wydarzeń w postach na profilu marki, jednocześnie dodając coś ciekawego od siebie.
Kinga Kantor, Coconut Agency. Przygodę z social mediami i content marketingiem rozpoczęła, pracując w portalu internetowym Interia.pl, gdzie redagowała artykuły do serwisów wchodzących w skład Grupy Interia.pl. Obecnie pracuje w mediach społecznościowych, budując pozytywny wizerunek firm, tworząc strategie komunikacji dla marek oraz planując content zgodny z określonymi celami wizerunkowymi. W międzyczasie przeprowadza audyty profili w social mediach i tworzy artykuły branżowe.